Corporaties vergeten het bouwen en beheren van betaalbare huurwoningen

Ruim de helft van de investeringen die woningcorporaties in 2007 deden hadden geen betrekking op de bouw of verbetering van betaalbare huurwoningen, maar op bedrijfsonroerend goed en maatschappelijk vastgoed. SP-Kamerlid Paulus Jansen: "Een bezopen ontwikkeling als je bedenkt dat het bouwen, beheren en verhuren van betaalbare huurwoningen officieel de kernactiviteit van de corporaties is."

De alarmerende cijfers zijn afkomstig van Aedex, een stichting gelieerd aan Aedes, de vereniging van woningcorporaties. Aedex houdt zich bezig met het verzamelen van vergelijkende gegevens over investeringen van woningcorporaties en het rendement dat ze daarop behalen. Deelname is vrijwillig. Op dit moment zijn vooral grotere woningcorporaties aangesloten, samen goed voor 800.000 sociale huurwoningen, ongeveer eenderde van het totale bezit.

Uit de gegevens van Aedex over het jaar 2007 blijkt dat van de totale nettoinvestering van 1,2 miljard euro door de deelnemende corporaties maar liefst 586 miljoen euro gedaan werd in bedrijfsonroerend goed en maatschappelijk vastgoed. Jansen: "Natuurlijk is er niets op tegen als corporaties af en toe wat ander vastgoed mee ontwikkelen, bijvoorbeeld in het kader van de wijkaanpak. Maar dit moet wel van ondersteunende waarde zijn voor hun kerntaak: het ontwikkelen en beheren van betaalbare huurwoningen. Maar inmiddels begint het er meer op te lijken dat huurwoningen de nevenactiviteit zijn en bedrijfshuisvesting core-business."

Jansen heeft inmiddels schriftelijke Kamervragen over dit onderwerp gesteld aan minister Vogelaar.