Wet ruimtelijke ordening: Senaat geeft minister huiswerk

Zelfs na een urenlang debat lukte het minister Cramer niet om een kritische Eerste Kamer over de streep te trekken om de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening te aanvaarden. Hoewel de senaat zeker niet negatief staat tegenover de invoering van deze wet, die veel verantwoordelijkheid op het gebied van de ruimtelijke ordening overhevelt naar de lagere overheden, zijn de meeste van de acht sprekers huiverig over de manier waarop dat zal worden uitgevoerd en of de taakafbakening tussen rijk, provincie en gemeenten eigenlijk wel helder is.

“Met deze wet kun je de goeie kant op, maar het risico dat het allemaal verkeerd uitpakt, is evenzeer aanwezig. De SP is van mening dat de Eerste Kamer deze wet niet voldoende kan toetsen op haar uitvoerbaarheid en haar handhaafbaarheid en dat is wél onze taak. De wet is zo complex dat tussen de letter en de geest veel licht zit.”, aldus SP-senator Eric Smaling.

Net als veel van zijn collega’s is hij ontevreden over de halve en onduidelijke antwoorden die de minister geeft op de vele vragen en die er op wijzen, dat ook zij niet zeker weet of de wet in de praktijk wel zo goed zal werken.

Nadat Cramer de Kamer heeft beloofd dat ze binnen twee weken met een schriftelijke uitleg zal komen op de vragen die ze tijdens het debat niet duidelijk heeft kunnen beantwoorden, dient Eric Smaling ook nog een door alle andere fracties ondersteunde motie in. Daarin wordt de regering gevraagd om de invoering van de wet jaarlijks te controleren en evalueren, zodat mogelijke problemen snel worden gesignaleerd en opgelost.

De minister zegt dat zij het idee van een jaarlijkse ‘monitoring’ een sympathiek idee vindt, waarop Smaling besluit om – in afwachting van het resultaat van het huiswerk van de minister – de motie nog even aan te houden. Over veertien dagen zal het debat op basis van die nieuwe gegevens worden afgerond.