Jan Marijnissen: ‘De SP is de Partij van de Ideeën’ (video)

Behalve voor veel plezier was er op SPELEN08 uiteraard ook aandacht voor politiek. In het reuzenrad konden de bezoekers ‘speeddaten’ met Kamerleden en er waren debatten. Toen iedereen weer terug was op het Alpha-terrein sprak Jan Marijnissen de aanwezigen toe. Hij bestreed dat de SP een ‘populistische tegenpartij’ is, zoals sommige commentatoren en politieke concurrenten beweren. “De SP is toch vooral – en als geen ander – de Partij van de Ideeën.” Ook haalde hij hard uit naar premier Balkenende, die hij de ‘Grote Afwezige’ noemde. Hij neemt het de premier onder meer ernstig kwalijk dat hij klokkenluiders in de steek laat: “Aan een premier die niet pal staat voor rechtvaardigheid, kan het niet worden toevertrouwd dit land te leiden.”

De toespraak Jan Marijnissen:

Wat ’n unieke dag. Wat ’n unieke mensen. Wat ’n unieke partij.

Geen enkele partij kreeg in de afgelopen decennia zoveel duizenden mensen op een bijeenkomst bij elkaar. Ik moet het even kwijt: ik ben apetrots op deze club!

Uiteraard is niet iederéén blij met ons. Wij vormen namelijk een serieuze bedreiging.

Voor hen die denken dat hun macht vanzelfsprekend is. Die winst boven mensen laten gaan, en het recht van de sterkste boven sociale rechtvaardigheid.

Voor hen zijn wij een gevaar, denken ze. En dat klopt, reken maar!

Zij zijn het dan ook die proberen de SP weg te zetten als een protestpartij. Een tegenpartij. Populistisch. Conservatief. Welk plakkaat hebben ze ons nìet opgeplakt?

Vervelend voor hen: elk plakkaat valt er na verloop van tijd weer vanaf; het plakt gewoon niet. Want, de mensen weten wel beter.

Partij van de Ideeën De SP is toch vooral – en als geen ander – de Partij van de Ideeën. Ideeën die haalbaar en betaalbaar zijn. Ideeën die we willen uitvoeren.

Wij hebben onze eigen ideeën, getoetst aan de praktijk, en proberen anderen ervan te overtuigen dat wij met onze ideeën en onze mensen dit land vooruit kunnen helpen.

Ideeën om de armoede structureel te bestrijden. Ideeën om het VMBO te verbeteren. Ideeën om de bureaucratie in de zorg drastisch terug te dringen. Ideeën om de woningnood te bestrijden. Ideeën om de welvaart eerlijker over de wereld te verdelen. Ideeën om een einde te maken aan de graaicultuur door zogenaamde ‘topbestuurders’.

Topsalarissen Hebt u het gehoord? De mannen van tien miljoen hebben gedreigd. Ze dreigen met hun hele bedrijf naar het buitenland te vertrekken omdat wij kritische vragen stellen bij hun buitensporige zelfverrijking.

Deze arrogantie is stuitend. Nederland staat al vele jaren wereldwijd aan de top als het gaat om het vestigingsklimaat voor bedrijven: lage belastingen, lage lonen, goed opgeleide bevolking, goede infrastructuur. En dat zouden bedrijven inleveren om het krankzinnige salaris van de top veilig te stellen? Allemaal bluf.

De SP, de partij van de ideeën dus.

Eerder deze maand lanceerde Emile Roemer concrete plannen om de verkeersproblemen te bestrijden.

Zijn plannen zijn heel wat beter doordacht dan het plan van het kabinet voor een peperdure kilometerheffing.

Die kost anderhalf miljard, alleen al om ’m in te voeren, en 300 miljoen per jaar om te innen. Weggegooid geld.

We zijn dan ook een campagne gestart tegen de filebelasting.

Agnes Kant heeft onlangs een heel pakket aan voorstellen gedaan om de thuiszorg weer op orde te krijgen. Mét steun van tienduizenden mensen uit de zorg.

Een eerste voorstel is inmiddels overgenomen door het kabinet en wij zullen doorgaan met ageren tot ook de andere voorstellen zijn geaccepteerd.

Want wij zijn trots op de thuiszorg en zullen blijven strijden om deze prachtvoorziening overeind te houden.

Klokkenluiders En dan een idee van Ronald van Raak. Hij deed eerder in de Kamer het voorstel om een klokkenluidersfonds op te zetten.

Daarmee willen wij een einde maken aan de schandelijke situatie, dat wie in Nederland misstanden aankaart, grote kans loopt aan de bedelstaf te geraken.

We kennen allemaal de omstandigheden van iemand als Ad Bos, die de bouwfraude aan het licht bracht. Zulke mensen moet de overheid beschermen, in plaats van beschimpen en bedreigen.

Het voorstel van de SP voor een klokkenluidersfonds werd door een Kamermeerderheid overgenomen. Minister Ter Horst weigert echter de motie uit te voeren.

En premier Balkenende: hij staat erbij en kijkt ernaar. Doordat Balkenende op zijn handen zit, laat hij mensen, die zijn steun verdiend hebben, zakken.

Mijnheer Balkenende, hoe valt dat te rijmen met uw waarden en normen?

Hier leggen wij ons natuurlijk niet bij neer.

Want aan een premier die niet pal staat voor rechtvaardigheid, kan het niet worden toevertrouwd dit land te leiden.

Geen overtuigingskracht De SP is de Partij met de Ideeën. En dit land heeft nieuwe ideeën nodig.

En dat is precies waar het Balkenende IV aan ontbreekt. Het heeft slogans, glanzende brochures, peperdure websites en een waar leger aan voorlichters.

Vorige week werd bekend dat dit kabinet jaarlijks voor bijna 1 miljard euro aan externe adviseurs inhuurt. Velen daarvan zijn er om de reclame voor het kabinet en haar beleid te verzorgen.

Omdat dit kabinet geen verhaal en geen ideeën heeft, mist het overtuigingskracht.

Want als je zelf geen idee hebt, waar moet je mensen dan van overtuigen? Het vertrouwen onder de bevolking is dan ook minimaal.

Dit kabinet is het kabinet van twee zielen in één borst. Het CDA gunt de PvdA niks, en andersom.

Het CDA kijkt angstig naar wat er op de rechterflank gebeurt. En de PvdA kijkt constant over de linkerschouder.

Na anderhalf jaar Balkenende IV kunnen we met overtuiging stellen: de PvdA had nooit zonder de SP, de winnaar van de verkiezingen, in één kabinet met het CDA mogen gaan zitten.

Deze fout volgde op de weigering van de PvdA om vóór de verkiezingen met ons samen te werken. En bij delen van de PvdA-top leeft die opvatting nog steeds, getuige de uitspraken van bijvoorbeeld Frans Timmermans vorige week.

Ik pleitte toen - voor de verkiezingen - en nu nog steeds voor een sociale alliantie. Een links, progressieve alliantie van partijen, vakbeweging en andere maatschappelijke organisaties om gezamenlijk te gaan werken aan een écht alternatief voor de rechtse, conservatief-liberale wind, die ons land nu al zo lang teistert.

De komende maanden zal ik daarvoor de oriënterende gesprekken beginnen.

Grote Afwezige Er is de laatste weken veel gezegd en geschreven over de problemen bij de PvdA. Over de ideologische verwarring; Over de fletse ministers Cramer en Vogelaar; Over het charisma van Mariët Hamer; Over de afwezige Wouter Bos.

Maar voor mij is de Grote Afwezige een ander. Voor mij is vooral het leiderschap van premier Balkenende afwezig.

Waar is hij in het debat over de zorg voor ouderen? Wat vindt hij van de toekomst van het onderwijs? Wat vindt hij van de toekomst van de publieke sector?

Waar is hij als het gaat om de problemen in de wijken en met de integratie? Wat doet hij voor de mensen die de klappen krijgen als gevolg van de globalisering? Gaf hij steun aan de actievoerende leraren, verzorgenden in de thuiszorg, de buschauffeurs, de politiemensen en de postbodes? Ik heb er niks van gezien.

Waarom mocht er van hem niet gestemd worden over de nieuwe Europese Grondwet? Waarom mochten wij van hem niet de waarheid over Irak weten?

Dit land heeft – behalve ideeën – leiderschap nodig. Vooral leiderschap met bezieling.

Van premier Balkenende hoeven we dat niet meer te verwachten. Ook in zijn vierde rommelkabinet heeft hij het niet laten zien.

Het boek Balkenende is bijna uit. Dit land wil geen nieuw hoofdstuk, maar is toe aan een nieuw boek! Wij willen een ander verháál! Menselijker en socialer!

Ik zie maar één partij die daarin het voortouw kan nemen: ónze SP!

Grote verantwoordelijkheid Dames en heren, jongens en meisjes, dat gegeven zadelt ons wel op met een grote verantwoordelijkheid.

Als we zeggen het vertrouwen van de mensen waard te zijn, als we zeggen: vestig uw hoop op ons, op onze ideeën en onze inzet, dan hebben wij héél wat waar te maken.

We kunnen voor onszelf de lat niet hoog genoeg leggen. Natuurlijk hebben we met onze historische overwinning van 22 november 2006 een doorbraak geforceerd.

Maar daar moet een nieuwe doorbraak op volgen. Het politieke midden in ons land kàn het niet, zoveel is duidelijk.

De vraag de komende tijd zal zijn: rolt de bal verder naar rechts onder invloed van de VVD van Wilders, de VVD van Verdonk en de VVD van Rutte; of laten wij de bal naar links rollen omdat we nog meer mensen overtuigd hebben van de juistheid van onze ideeën en standpunten.

Dáár ligt de uitdaging voor de komende maanden en jaren.

We gaan de komende tijd met de hele partij – van Leeuwarden tot Maastricht, van Winterswijk tot Den Haag – “buurten in de buurt”. We gaan miljoenen kranten verspreiden, met dat doel: mensen overtuígen van de juistheid van onze ideeën en standpunten.

We gaan met z’n allen – afdelingen, raadsfracties, Kamerleden – een half miljoen gesprekken voeren met mensen om precies te weten wat er leeft en wat er speelt.

Willen we werkelijk een blijvende factor van belang zijn, dan zullen we keihard moeten aanpakken, om te voorkomen dat de bal naar rechts rolt, in plaats van naar links.

Oprecht en vasthoudend; Gedreven door interesse in de medemens; Geïnspireerd, en daarom inspirerend; Vóór de mensen, mét de mensen.

Wij kunnen dit land veranderen. Wij maken het menselijker en socialer Aan de slag!

Betrokken SP'ers