CAO-akkoord Post is tijdelijke winst

Met het bereiken van een akkoord voor een éénjarige CAO hebben de werkers in de post laten zien dat actie loont. Maar daarmee is de oorzaak van het probleem nog niet weggenomen. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen: “De liberalisering van de post is voorlopig uitgesteld, wat een doorbraak in de CAO-onderhandelingen teweegbracht. Maar als de liberalisering niet van tafel gaat en bij wet minimumarbeidsvoorwaarden worden geregeld, dan staan we hier volgend jaar weer. Daarom moet de politiek ingrijpen, nu het nog kan.”

Na een grote estafetteactie kwam het uitstel van de liberalisering van de postmarkt door staatssecretaris Heemskerk (PvdA) als geroepen voor TNT. Het bedrijf ging akkoord met verbetering van het loon, en verslechtering van de arbeidsvoorwaarden is het komende jaar van de baan. Gesthuizen: “Ik ben blij voor de actievoerders, maar heb ook zo mijn reserves. Voor het komende jaar is er zekerheid maar uiteindelijk zal TNT toch versoberingen in de CAO willen doorvoeren. Het onderliggende probleem blijft immers. Nog steeds werken de andere spelers op de postmarkt met stukloon, waarbij werknemers vaak nog onder het minimumloon uitkomen. Als de staatssecretaris wil dat werknemers een fatsoenlijk loon krijgen, dan moet hij dit gewoon in de Postwet opnemen, en niet gemakshalve overlaten aan werkgevers en werknemers."

De SP pleit voor afstel van de liberalisering. “Iedereen begrijpt dat het niet efficiënter is om drie in plaats van één postbode door de straat te laten lopen. De marktwerking op dit gebied is een illusie," aldus Gesthuizen. "Zelfs in de VS zijn de posterijen nog steeds een staatsbedrijf. Waarom zouden we in Europa dan als braafste jongetje de post moeten liberaliseren? Iets waarmee we bovendien de overname van TNT door buitenlandse investeerders een stuk dichterbij halen?”

Lees de details van het akkoord op de website van ABVAKABO FNV.