‘Buurten in de Buurt’

De afdelingen van de SP verspreiden dezer dagen in heel het land meer dan een miljoen exemplaren van de gratis krant 'ZO'.

Verspreiding van de ZO-krant in Oss

Dat gebeurt niet alleen bij treinstations, op markten en door de brievenbus, maar ook via de deurbel. Bij tienduizenden mensen wordt door SP'ers namelijk aangebeld om de krant te overhandigen en meteen te vragen hoe het gaat in de buurt. Met de verspreiding van de grootste gratis krant van Nederland wordt dus meteen het grootste buurtonderzoek ooit uitgevoerd.

Buurten in de Buurt

Wat gaat er goed in uw buurt en wat kan er beter? Wat is er hier te doen voor ouderen? Is er voldoende speelruimte voor kinderen? Is er nog een huisarts en basisschool in de buurt? Hoe is het met de kinderopvang? En hoe staat het met het openbaar vervoer? Wie verdient een steuntje in de rug en welk probleem moet als eerste aangepakt worden? Deze en andere vragen stellen duizenden SP'ers onder het motto 'Buurten in de Buurt'. Zij worden hierbij ondersteund door de eigen gemeenteraadsleden en Eerste en Tweede Kamerleden.

Zo bezochten de Kamerleden Remi Poppe, Paulus Jansen, Sadet Karabulut en senator Anja Meulenbelt onlangs de Dapperbuurt en de Oosterparkbuurt in Amsterdam. Ze spraken met bewoners en winkeliers, die het vooral over sloop en renovatie wilde hebben. Veel bewoners moeten hun huis uit, maar krijgen geen vervangende woonruimte in de eigen wijk. In de plaats van de gesloopte woningen komen vooral duurdere huur- en koopwoningen.

In de buurt De Wisselaar, onderdeel van Breda Noord-Oost, was bij het buurtbezoek veel aandacht voor de samenstelling van de wijk. Een bewoonster zei: "Ik woon in een A-wijk. Eerst was het een Ambtenarenwijk, toen een Arbeiderswijk, toen een Allochtonenwijk en nu een Achterstandswijk". De SP'ers spraken met haar over ideeën om deze wijken te verbeteren, en vooral hoe de bewoners daarbij betrokken kunnen worden.

In Schalkwijk in Haarlem ging het vooral de samenstelling van de basisschool in de buurt, die zeer snel is 'verzwart' omdat de autochtonen hun kinderen naar school buiten de wijk brengen.

In Venlo-Noord stond de aanpak van vandalisme en criminaliteit hoog op de agenda, die daar steeds meer succes heeft.

Minister Vogelaar heeft in het begin van deze kabinetsperiode aangekondigd dat de regering 40 wijken extra aandacht gaat geven. De SP vindt dat niet alleen deze 40 PR-wijken te hulp geschoten moeten worden: zeker 400 wijken kunnen een steuntje in de rug gebruiken. De komende weken zullen de afdelingen van de partij nog een groot aantal buurten bezoeken. Hiervan zal uiteraard verslag worden gedaan op deze site.