Berufsverbot voor leden ondernemingsraden WSW?

Enkele gemeenteraden sluiten leden van ondernemingsraden van SW-bedrijven uit van deelname aan gemeentelijke Wsw-raden. SP-kamerlid Paul Lempens stelde vragen over dit onwettelijke Berufsverbot voor OR-leden.

In de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Maastricht en Enschede, maar waarschijnlijk ook in andere plaatsen, worden leden van de Ondernemingsraad van het SW-bedrijf uitgesloten van deelname aan de Wsw-raad, de adviesraad voor burgers die mee mogen praten over het gemeentelijk beleid ten aanzien van de sociale werkvoorziening. SP-raadsleden hebben in genoemde raden tegen deze uitsluiting geprotesteerd, maar andere partijen gingen hier toch mee akkoord, vanwege het gebrek aan kennis over de sociale werkvoorziening en slappe knieën.

SP-kamerlid Paul Lempens heeft de Staatssecretaris van Sociale Zaken gevraagd of de bepaling van de gemeenten in strijd is met de bedoeling van de Wetswijziging sociale werkvoorziening ten aanzien van de cliëntenparticipatie, en of hij de gemeenten hierop gaat aanspreken. Lempens: “Ik vraag me af of en hoe de andere gemeentelijke verordeningen en besluiten in het kader van de Wsw door de Rijksoverheid worden gecontroleerd op strijdigheid met de Wet. Ik wil een garantie van de Staatssecretaris dat de overige onderdelen wel zoals bedoeld worden uitgevoerd door de gemeenten.”

De SP was overigens tegenstander van het invoeren van Wsw-raden. Niet omdat zij tegen inspraak is, maar juist omdat er al een gekozen vertegenwoordiging is van de Wsw-ers, zijnde de Ondernemingsraad. De SP vreest uitholling van de positie van de OR en een hoop bureaucratie en extra kosten ten gevolge van deze nieuwe schijninspraak. Bovendien moet de gemeenteraad gewoon beter zijn best doen en het volk, dus ook de Wsw-ers, vertegenwoordigen.