Van Bommel ondersteunt Ierse nee-campagne

SP-Kamerlid Harry van Bommel is van 4 tot en met 6 april in Ierland om daar de campagne tegen het EU-Verdrag van Lissabon te ondersteunen. Ierland houdt, voorlopig als enige EU-lidstaat, een referendum over dat verdrag. Het referendum vindt plaats in de tweede week van juni.

Van Bommel is in Ierland op uitnodiging van People before Profit, een organisatie die zich verzet tegen het neoliberale beleid van de EU. “Ik ben blij met de uitnodiging en benieuwd naar de discussie. De Ieren hebben een lange traditie van het voorleggen van Europese verdragen aan de bevolking. De Nederlandse partijen die zich verzetten tegen een referendum zouden daar een voorbeeld aan moeten nemen”, aldus Van Bommel.

Het SP-Kamerlid maakt een tournee door Ierland: op 4 april is hij aanwezig in Dublin, op 5 april in Cork en op 6 april in Tralee. Andere sprekers zijn van People Before Profit en van de Unite Trade Union. Een belangrijk onderdeel van de discussies zal gaan over het militaire karakter van de EU. Van Bommel: “De Ierse grondwet en de Ierse bevolking verzetten zich tegen verdragen die hun militaire onafhankelijkheid aantasten. Daarom hebben ze in het verleden vaak extra garanties geëist én gekregen. De Ieren zijn dan ook terecht kritisch over het Verdrag van Lissabon, waarmee de militaire samenwerking verder wordt versterkt.”

Betrokken SP'ers