Ulenbelt: Geen minimum jeugdloon voor volwassenen

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt heeft een aantal voorstellen gedaan om het minimum jeugdloon in fases af te schaffen. Hij wil het volwassenen minimumloon bij 21 in plaats van 23 jaar in laten gaan. Daarnaast moet het minimum jeugdloon voor jongeren tot 21 jaar nog deze kabinetsperiode fors worden verhoogd. Uiteindelijk moet iedere jongere vanaf 18 jaar recht krijgen op het minimumloon voor volwassenen.

Al ruim veertig jaar geldt in Nederland voor mensen tot 23 jaar het minimum jeugdloon. Ulenbelt: “Het minimum jeugdloon zorgt ervoor dat leeftijdsdiscriminatie financieel aantrekkelijk is en dat jongeren meer uren moeten werken om voldoende geld te verdienen om rond te komen. Zelfs als ze al jaren volwassen zijn. Daar moeten we echt vanaf.”

Opmerkelijk genoeg steunen alleen Groenlinks en de Partij voor de Dieren het voorstel van Ulenbelt. De PvdA had afschaffing van het minimum jeugdloon in haar verkiezingsprogramma staan, maar staat niet achter de SP in deze kwestie. Ulenbelt: “Het is natuurlijk schandalig dat de PvdA de werkende jongeren in de steek laat. Hierover zijn bij de vorming van de regering geen afspraken gemaakt, de PvdA heeft dus de handen vrij. En toch stemt de fractie tegen een voorstel uit haar eigen verkiezingsprogramma. Dit is bedrog van de jonge kiezers!”