SP-Kamerleden op buurtbezoek in Heerlen

SP-Kamerleden Paulus Jansen, Remi Poppe, Henk van Gerven en Sadet Karabulut bezochten vrijdag de wijken Passart en Mezenveld in Heerlen. De Kamerleden gaven hiermee het startschot voor een wijkentour van SP-Kamerleden door Nederland, onder de titel Buurten in de Buurt. SP-Kamerlid Paulus Jansen: "We gaan vooral op bezoek in wijken die niet tot de 40 PR-wijken van dit kabinet behoren, want naast deze wijken zijn er nog honderden andere wijken in Nederland die ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De SP vindt alle wijken belangrijk en vooral de mensen die er in wonen, daarom is er tijdens alle bezoeken ruim aandacht voor de bewoners."

Paulus Jansen en Remi Poppe worden door buurtbewoners en een buurtwerker van de gemeente ontvangen in de wijk Passart. De Passart, een oude mijnwerkerswijk die in 1918 gebouwd werd kent problemen, maar er wordt tegelijkertijd gewerkt aan verbeteringen. Passart is één van de wijken waar de gemeente specifiek aandacht op richt. De wijkambtenaar vertelt hoe de gemeente via persoonlijke en directe contacten met buurtbewoners aan oplossingen werkt. Van gesprekken met jongeren tot betere samenwerking tussen politie, gemeente en buurtverenigingen.

Met een groepje door de wijk Oud-Passart lopen levert meteen aanspraak op. Buurtbewoners informeren Remi Poppe en Paulus Jansen over de situatie in de wijk. Een deel van de wijk wordt gerenoveerd. Diverse buurtbewoners in de oude Passart laten oude foto's zien. Zij zijn trots op hun wijk. Velen betreuren de sloop van een deel van de woningen in de oude kern van de Mijnwerkerswijk. "Vroeger had je hier nog een cooperatief winkeltje op de hoek" vertelt de 91-jarige meneer Hoen, die 61 jaar in de Passart woonde. Verderop in buurthuis 't Lauriertje vertelt hij wat er in de afgelopen jaren veranderde. "Mensen voelen zich niet veilig en er moet wat gebeuren met sommige woningen, maar het is en blijft een prachtige wijk."

De Passart is een wijk met bekende problemen, vooral op sociaal vlak. De gemeente Heerlen investeert dit jaar, ondanks dat de wijk niet bij de 40 PR-wijken hoort, fors in de wijk en haar bewoners.

Remi Poppe belt even verderop aan en wordt door de bewoonster rondgeleid in haar woning. "De keuken was voorheen belabberd en Woonpunt wilde de keuken vervangen door een veel te klein keukenblokje". Uit pure ellende heeft mevrouw zelf een keukenblok aangeschaft. "Maar de woningcorporatie heeft mij hier cent voor gegeven, zelfs niet de waarde van het voorgestelde kleinere keukenblokje! Huurders betalen voor onderhoud en dan moet dat ook fatsoenlijk gebeuren."

"Wat maakt de 40 PR-wijken van Vogelaar zo verschillend van een wijk als Passart waarin ook het een en ander moet gebeuren?" vraagt Paulus Jansen later in Vogelaarwijk MSP (Meezenbroek, Schaesbergerveld, Palemig) aan PvdA-wethouder Lex Smeets. Smeets: "Er zijn in Heerlen meer wijken dan alleen MSP waarin wij graag verbeteringen willen aanbrengen. Passart en Vrieheide-de Stack zij daar voorbeelden van. Toch vind ik het goed om gericht aan de slag te gaan. In MSP hadden we de plannen gelukkig al klaar, maar het is wel zeer de vraag of de woningcorporaties voortvarend aan de slag wilen in andere wijken als het kabinet de belasting van de corporaties echt doorzet."

Breda Noord-Oost Maandag bezoeken SP-Kamerleden Remi Poppe, Paulus Jansen en Hans van Leeuwen in het kader van Buurten in de Buurt Breda Noord-Oost.