Onderzoek naar biologische alternatieven voor kunststof verpakkingen

SP Tweede Kamerlid Remi Poppe krijgt ruime steun in de Kamer voor zijn voorstel om onderzoek te doen naar alternatieven voor kunststoffen. Kunststoffen zijn sterke en bestendige materialen. Het zijn juist deze eigenschappen, bij toepassing voor eenmalige verpakkingen en folies, die in de afvalfase een probleem vormen. Het kunststof afval blijft jarenlang als zwerfvuil op straat en in de natuur liggen. De inzameling en verwerking gaat gepaard met veel en soms wereldwijde transporten naar lage lonen landen om goedkoop gerecycled worden. "Door biologisch afbreekbare alternatieven te ontwikkelen voorkomen we eindeloos gesleep met die kunststoffen", zegt Poppe. "En ze maken ons ook minder afhankelijk van de eindige olievoorraden".

In de zeeën en de oceanen dobberen ontstellende hoeveelheden plastic afval rond. Ook dicht bij huis in de onze kanalen, singels, sloten en rivieren drijven steeds meer resten van kunststof verpakkingen. Poppe: "Het kunststof afval dobbert daar eindeloos rond. Dat staat in geen verhouding tot de korte tijd die wegwerpverpakking nuttig is geweest. Plastic flesjes, bakjes en tasjes doen hooguit een paar minuten dienst. Daarna vormen ze alleen nog maar een bedreiging voor natuur en milieu."