Minister Vogelaar blijft doormodderen, Poppe teleurgesteld over wijkenaanpak

SP-Kamerlid Remi Poppe is teleurgesteld over de afloop van het eerste deel van het debat met minister Vogelaar over de wijkaanpak. Poppe: "De minister blijft zich blind staren op de 40 PR-wijken en gaat door met het uitkleden van de sociale volkshuisvesting. Dat honderden andere wijken hiermee op achterstand worden gezet, maakt haar blijkbaar niets uit."

Vogelaar wilde in het debat ook niets zeggen over de dreigende bezuiniging op de gelden voor het grote stedenbeleid. Poppe: "Zij zegt rond de zomer met meer informatie te komen, maar ze ontkent de bezuiniging niet. In Den Haag betekent zo'n opstelling meestal weinig goeds."

Remi Poppe tijdens 'Buurten in de Wijk' vorige week in Amsterdam

PvdA-Kamerlid Depla probeerde tot grote woede van Poppe wederom de SP medeverantwoordelijk te maken voor de winstbelasting op de corporaties, omdat dit ook in het SP-verkiezingsprogramma zou staan. Poppe: "Dit is de zoveelste keer dat Depla dit beweert, maar hij moet toch echt eens beter lezen. In het SP-programma staat inderdaad dat het liggende vermogen van de corporaties, dat eigenlijk geld van de huurders is, moet worden ingezet. Maar wel voor onderhoud van de huurwoningen en vooral de bouw van nieuwe betaalbare huurwoningen!"

Volgens Poppe is dat heel iets anders dan dit kabinet nu doet met de winstbelasting: "Het geld van de corporaties komt in de staatskas van minister Bos en wordt gebruikt voor extra wijkagenten en conciƫrges op basisscholen. Allemaal erg belangrijk, maar dit is niet alleen in het belang van de huurders. Ook huizenbezitters hebben hier profijt van. Het is dus niet meer dan logisch dat iedereen hier zijn bijdrage aan levert. En dat is niet moeilijk te realiseren, daar betalen we immers belasting voor!"