Maak diefstal havenpensioenen ongedaan

Als verzekeraar Aegon blijft weigeren de pensioenen van 60.000 havenarbeiders mee te laten stijgen met de prijzen, zal de SP een initiatiefwet indienen om dit af te dwingen. Dat zegt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: “Aegon houdt ruim 700 miljoen euro eerlijk verdiend pensioengeld van de havenarbeiders achter. Dat is witte boordencriminaliteit van de eerste orde”.

Het pensioenfonds in de havens is geruime tijd geleden geprivatiseerd en ondergebracht bij de pensioenverzekeraar Optas. Optas had ruim 700 miljoen euro ‘beklemd vermogen’ in kas voor de inflatiecorrectie van de pensioenen. Aegon heeft Optas voor 1,3 miljard euro overgenomen, waarmee het dat beklemd vermogen ook overnam. Optas wil met de opbrengst van de overname kunst aankopen. En Aegon weigert het beklemd vermogen te besteden aan verbetering van de pensioenen.

Ulenbelt: “Aegon wil kennelijk wachten tot de laatste gepensioneerde havenarbeider dood is om dan de centen te incasseren. Door een schimmig spel tussen Aegon en Optas zijn havenarbeiders beroofd van hun pensioenrechten. Nu dreigt dat geld uitgegeven te worden aan Picasso’s in plaats van aan mensen die er tientallen jaren hard voor gewerkt hebben.”

Ulenbelt vindt dat minister Donner van Sociale Zaken met een noodwet moet komen om deze diefstal van pensioengelden ongedaan te maken. Maar volgens Donner wordt er niet in strijd met de wet gehandeld. Het CDA heeft een moreel beroep gedaan op Aegon en Optas om gelden aan de pensioenen van de havenarbeiders te besteden, maar die houden zich vooralsnog doof. Als er niet op korte termijn een oplossing komt zal het SP-Kamerlid een initiatiefwet indienen. Ondertussen zal de SP volop de strijd van de gepensioneerde havenwerkers en de vakbonden steunen.

Betrokken SP'ers