nieuws

Kabinet en coalitiepartijen blijven weigeren extra koopkrachtverlies te compenseren

Uit de nieuwste koopkrachtcijfers blijkt dat nagenoeg iedereen er twee keer zoveel op achteruit gaat dan het kabinet met Prinsjesdag had beloofd. Vandaag heeft de Kamer gedebatteerd met minister Donner over de koopkracht. SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft koopkrachtcompensatie bepleit, maar het kabinet weigert over de brug te komen.

Karabulut: “Koopkrachtcompensatie is broodnodig. Hoewel het heel goed gaat met de economie en de winsten stijgen, houden de meeste mensen dit jaar minder over in hun portemonnee. Het zoet voor gewone mensen blijft uit. Het zuur wordt zuurder en het zoet wordt bitter. Het kabinet moet haar beloftes nakomen en het koopkrachtverlies voor mensen met een laag en modaal inkomen compenseren.”

Minister Donner bleef vandaag echter bij zijn standpunt dat ‘het koopkrachtbeeld niet wezenlijk afwijkt’ van hetgeen hij eerder presenteerde. Karabulut: “Deze minister van Sociale Zaken heeft geen oog voor de noden van gewone mensen. Het kabinet steekt haar kop in het zand en breekt beloftes.”

Ook de coalitiepartijen CDA en PvdA wezen maatregelen van de hand om het koopkrachtverlies te repareren en zo eerdere beloften na te komen. De SP zal binnenkort tijdens bespreking met de voorjaarsnota van minister Bos opnieuw voorstellen doen om het koopkrachtverlies dit jaar te compenseren.

Betrokken SP'ers