Vanaf nu rekenen met échte cijfers over woningvoorraad

SP-Kamerlid Paulus Jansen vindt dat minister Vogelaar moet gaan werken met de echte cijfers over de woningvoorraad. Paulus Jansen: “Minister Vogelaar en de coalitiepartijen vieren nu feest omdat er in 2007 80.000 woningen zijn gebouwd, maar ondertussen werden er in dat jaar 24.000 woningen aan de voorraad onttrokken, voornamelijk door sloop. En dat wordt er nou juist niet bij verteld.”

Jansen stelde daarom voor om de doelstellingen vanaf nu te formuleren op het vergroten van de woningvoorraad en niet alleen op woningbouw. Jansen: “Immers, als je 80.000 woningen bouwt en er vervolgens ook 80.000 sloopt, dan schiet je er niets mee op.” Vogelaar zegde toe om dit punt mee te nemen als er nieuwe afspraken worden gemaakt met de regio’s over de bouwproductie.

Doelstellingen Verder hekelde Jansen de verlaging van de woningbouwdoelstellingen door de minister en vroeg of zij afrekenbaar is op de doelstellingen. Het kabinet begon met een doelstelling van 80 tot 100.000 woningen en minister Vogelaar verlaagde dit naar 80 tot 83.000 woningen. Jansen: “Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze minister goed gekeken heeft naar het verleden en zichzelf een zelfde afgang als haar voorgangers wil besparen. Immers, als je de ooit zo ambitieuze doelstellingen maar ver genoeg naar beneden bijstelt, is de kans des te groter dat je ze haalt.”

Benutten bestaande voorraad De SP wil graag dat de minister ook meer kijkt naar het benutten van de bestaande voorraad. Jansen: “Kijk bijvoorbeeld naar de vele lege vierkante meters boven winkelpanden en de duizenden alleenstaande ouderen die graag hun ruime eengezinswoning willen inruilen voor een comfortabel seniorenappartement, maar dit niet doen vanwege een flinke huursprong." De minister zegde toe om deze zaken te bestuderen.

Projectontwikkelaars Volgens Jansen blijft het met de plannen van het kabinet over de woningbouwproductie vooral pappen en nathouden met maatregelen als "het uitschrijven van prijsvragen" en "aanjaagteams". Jansen: “Maar wat doen we bijvoorbeeld aan de macht van de projectontwikkelaars die de bouw van betaalbare woningen door grondspeculatie en het recht op ontwikkeling op die grond compleet onmogelijk maken? Het wordt nu eens tijd voor daadkracht!”