Uitgave internetadressen moet per direct in overheidshanden

SP-Kamerlid Arda Gerkens wil dat de uitgave van numiereke internetadressen die dit weekend plaatsvond ongeldig wordt verklaard. Aanleiding is een bedrijf dat door inzet van tientallen servers een groot deel van de adressen heeft opgekocht. Gerkens: “NL-adressen zijn er voor alle Nederlanders. De uitgifte is in handen van een particuliere organisatie die geen publieke verantwoording hoeft af te leggen. Nu is gebleken dat er totaal geen eerlijke verdeling is geweest van de numerieke internetadressen, moet de regering deze uitgifte ongeldig verklaren. De SIDN moet haar taken overdragen aan de democratisch gecontroleerde OPTA.”

Numerieke internetadressen waren tot nog toe niet verkrijgbaar voor bedrijven of particulieren. Dit weekend werden ze beschikbaar gesteld volgens de SIDN-regel 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. mijnalbum.nl heeft met het inzetten van 35 servers die speciaal geprogrammeerd waren om alle belangrijke numerieke domeinnamen te registreren zich veel adressen toegeëigend en de aanvraag voor andere gebruikers geblokkeerd.

Ook branchevereniging ISPConnect is zeer ontevreden over het verloop van de uitgifte van de numerieke adressen en spreekt van een massale kaping. SIDN heeft hen medegedeeld 'dat dat bedrijven hun goed recht is'. Gerkens: “Belachelijk natuurlijk. Er moet een eerlijke verdeling plaatsvinden, dat kan door een loting, een veiling of op andere manieren. Uitgiften van zulke felbegeerde domeinnamen, waar elke Nederlander recht op heeft, mogen niet worden gekaapt door een bedrijf dat het beste stukje techniek weet in te zetten. De uitgave moet daarom over, met eerlijke en duidelijke regels.”

Het is niet voor het eerst dat de SP vragen heeft gesteld over de stichting SIDN en de uitgifte van internetadressen. Toenmalig minister van Economische Zaken Brinkhorst vond dat de markt zichzelf prima kon reguleren en dat de SIDN hierin voldoende samenwerkte met de verschillende partijen. Overbrenging van de taken van de SIDN naar de OPTA was volgens hem daarom nog niet aan de orde. Gerkens: “Vanuit principieel oogpunt is het al vreemd dat de uitgifte van internetadressen niet in overheidshanden ligt, we doen dat bijvoorbeeld wel met telefoonnummers, radiofrequenties of UMTS. Nu blijkt dat de SIDN totaal onverantwoord omgaat met haar verantwoordelijkheden is er maar één conclusie mogelijk. De stichting moet haar taken overdragen aan een onpartijdig orgaan waarop democratisch toezicht plaatsvindt.”

Betrokken SP'ers