Ter Horst blijft boze agenten beledigen

SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak wil opheldering van PvdA-minister Ter Horst over haar opmerking dat de agenten ‘korte lontjes’ hebben en hun kritiek op haar cao-voorstellen een teken zijn van ‘verruwing’ van de maatschappij. De minister deed deze uitspraak zaterdag in een interview met NRC Handelsblad. Op 27 februari had Van Raak de minister in een spoeddebat gevraagd om meer waardering te tonen voor de agenten, die moeilijk, onregelmatig en gevaarlijk werk moeten doen tegen een lage beloning. Agenten verdienen 1.200 tot 1.700 euro per maand.

Van Raak: ‘Veel agenten zijn nog steeds heel boos op de minister. Niet alleen omdat zij niet tegemoet wil komen aan hun redelijke eisen voor een beter loon, maar ook omdat zij zich niet serieus genomen voelen door de minister. Ter Horst speelt op twee borden. Enerzijds onderhandelt zij met de politiebonden. Anderzijds brengt zij steeds het beeld in de media dat agenten genoeg verdienen. Ook worden PvdA-prominenten als burgemeester van Amsterdam Cohen en minister van Financiën Bos op pad gestuurd om te verklaren dat agenten niet op meer hoeven te rekenen. Nu verwijt de minister de agenten ook nog dat zij zich niet kunnen beheersen en dat zij bijdragen aan de verruwing van de samenleving. Ter Horst moet de agenten niet kort houden, maar ervoor zorgen dat zij hun werk kunnen doen. Haar dienders beledigen lijkt mij geen goede bijdrage.’

Binnenkort doen de leden van de politiebonden opnieuw een uitspraak over het nieuwe cao-voorstel van de minister. De SP heeft voorgesteld om af te zien voor de door Ter Horst voorgestelde verhoging van de inkomens voor politici. Dit levert ongeveer 30 miljoen euro op. Dit bedrag lijkt genoeg om alsnog aan de eisen van de agenten tegemoet te komen.