Ook afdelingen SP strijden tegen wachtlijstbelasting

Minister Vogelaar komt binnen twee maanden met een reactie op het SP-rapport 'Schrap de wachtlijstbelasting'. In navolging van Tweede Kamerlid Paulus Jansen gaan nu ook lokale afdelingen van de SP de strijd aan tegen de oneerlijke wachtlijstbelasting.

Wachtlijstbelasting

De SP-afdeling Hengelo heeft in de raadsvergadering de hoge inschrijfkosten voor woningzoekenden aangekaart. Er is in Hengelo een groeiend aantal van meer dan 12.000 ingeschrevenen die wachten op een huurwoning. Zij wachten gemiddeld 2, 5 jaar op een woning en zijn in die tijd jaarlijks inschrijfgeld verschuldigd.

Voor een woningzoekende in Hengelo betekent dat bij 2,5 jaar wachttijd een bedrag van 63,50 euro. In de buurgemeente Almelo betaalt men slechts eenmalig 12 euro en in Enschede betaalt men helemaal geen inschrijfgeld.

De wethouder in Hengelo was het met SP-raadslid Vincent Mulder eens dat inschrijfkosten geen melkkoe mogen zijn. Hij zegde toe de zaak te zullen aankaarten bij de corporaties. Daarbij zal ook worden gekeken naar het systeem in Enschede, waar inschrijven dus gratis is.