Onderwijsconferentie SP: tijd voor actie!

“2008 wordt het jaar van het onderwijs”, aldus Jan Marijnissen op de onderwijsconferentie van de SP. Op de bijeenkomst zaterdag in Amersfoort werden talloze ideeën meegegeven aan de SP-Kamerleden. Ook worden veel deelnemers 'woordvoerder' van hun school voor de SP. Zij zullen misstanden aan de kaak stellen en doorgeven aan de Kamerfractie. Nathalie de Rooij, Renkse Leijten en Jasper van Dijk kijken terug op een zeer geslaagde middag.

De conferentie werd georganiseerd om de standpunten van de SP met betrekking tot onderwijs verder aan te scherpen. SP’ers uit het hele land - leraren, onderwijzers, docenten, raadsleden en wethouders die onderwijs in hun portefeuille hebben - waren uitgenodigd om samen te spreken over de inhoud en de aanpak van het onderwijs. Daarnaast was het een prima gelegenheid om contacten te leggen. De betrokkenheid was hoog: veel deelnemers willen hun stem laten horen en zitten vol met ideeën om het onderwijs beter te maken. Daartoe zullen nieuwe bijeenkomsten worden georganiseerd over verschillende deelonderwerpen.

De conferentie bestond uit twee dagdelen. Na het openingswoord van Jan Marijnissen werd in vijf werkgroepen gesproken over basisonderwijs, Vmbo, Mbo, Havo/Vwo en Lerarenopleidingen. In het tweede deel volgde een discussie over algemene onderwerpen zoals het lerarentekort, salarissen en onderwijsvernieuwingen. Ton van Haperen en Leo Prick spraken beiden een column uit.

Er was brede overeenstemming over het idee dat zaken anders moeten. De hoge werkdruk voor leraren, het tekort aan investeringen en de omstreden onderwijsvernieuwingen stonden daarbij centraal. Deze onderwerpen moeten volgens de deelnemers in de Tweede Kamer, maar ook op de scholen aan de orde gesteld worden. Nu onderwijs hoog op de agenda staat is het meer dan ooit tijd voor actie. De Commissie Dijsselbloem, de 1040-urennorm en het lerarentekort schreeuwen om een beter beleid. De SP zal er alles aan doen om 2008 het jaar van het onderwijs te maken.