Minister Donner: ‘Kabinet handelde niet grondwettelijk’

Soms gebeurt het in geen jaren, maar vandaag was het voor de tweede keer binnen een maand raak: de Eerste Kamer ontbood deze keer zelfs twee ministers voor een interpellatie. Op 26 februari j.l. moest minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken tegenover SP-senator Tiny Kox nog erkennen dat de SP niets ongrondwettelijks doet als ze haar vertegenwoordigers in Provinciale Staten de opdracht geeft om bij de verkiezingen van de Eerste Kamer op nummer één van de SP-kandidatenlijst te stemmen. Vandaag erkende minister Donner van Sociale Zaken tegen SP-senator Tineke Slagter letterlijk dat de regering ‘niet grondwettelijk heeft gehandeld.’ Hij en zijn collega Klink van Volksgezondheid boden hun welgemeende excuses aan en beloofden dat dit nooit meer zou gebeuren.

Wat was er gebeurd? De regering blijkt een Europees verdrag over sociale zekerheid te hebben opgezegd zonder dat de Eerste Kamer de kans heeft gekregen om het wetsvoorstel te behandelen. Dat had vóór 17 maart moeten gebeuren, omdat de opzegging van het verdrag op die datum van kracht is geworden. De grondwettelijk verplichte behandeling in de Eerste Kamer kwam er niet doordat het wetsvoorstel te lang bij de Tweede Kamer bleef liggen en daar pas op 12 maart in stemming kwam. De SP stemde daar overigens tegen omdat door de opzegging van het verdrag werknemers bij arbeidsongevallen en beroepsziekten een eigen bijdrage zullen moeten gaan betalen.

Zowel Tineke Slagter, als voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport als PvdA-senator Van Driel, als voorzitter van de commissie Sociale Zaken, (sprekend namens de hele senaat behalve de VVD) hekelden het feit dat de ministers hun plicht hebben verzuimd tegenover de Eerste Kamer en wezen erop dat het niet de eerste keer is dat de regering een verdrag opzegt zonder het aan de Eerste Kamer voor te leggen. Dat gebeurde in 2001 ook al eens.

‘Het is schokkend om te constateren dat er niemand in het kabinet is geweest die aan de bel heeft getrokken’, aldus Tineke Slagter, die van mening was dat de regering zo de kwaliteit van het openbaar bestuur en van de wetgeving op het spel heeft gezet.

Beide ministers boden de senaat hun excuses aan. Minister Donner beklemtoonde dat ondanks alles het wetsontwerp toch in de Eerste Kamer behandeld zal moeten worden. ‘Als dat niet gebeurt, zou een zeer uitzonderlijke situatie ontstaan’, aldus de minister, die hoopte dat de senaat achteraf alsnog haar goedkeuring zal geven. Dat is de SP zeker niet van plan.