Irrgang wil Herfkens op hoorzitting

SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft vandaag in het debat over de omstreden huurvergoeding voor ex-minister Herfkens voorgesteld een hoorzitting over de zaak te organiseren.

In deze hoorzitting wil Irrgang proberen te achterhalen welke partij het initiatief heeft genomen tot de onterecht verstrekte huurvergoeding. Het Kamerlid wil ook verantwoordelijk voormalig minister van Ontwikkelingssamenwerking Van Ardenne uitnodigen, alsmede enkele betrokken ambtenaren.

Irrgang: “De SP heeft afgelopen dinsdag een memo naar buiten gebracht waaruit blijkt dat het ministerie van Buitenlandse Zaken de vergoeding aan mevrouw Herfkens heeft voorgesteld. De huidige minister van Buitenlandse Zaken Verhagen en zijn collega Koenders van Ontwikkelingssamenwerking blijven echter beweren dat niet meer is vast te stellen wie de huurvergoeding heeft geïnitieerd. Een hoorzitting met de daadwerkelijk betrokken partijen kan zeer zinvol zijn om ieders geheugen eens echt goed op te frissen.”

Irrgang wees er vandaag in het debat verder op dat het vreemd is dat de heer Melkert, die eveneens in dienst is bij de UNDP en hetzelfde salaris ontvangt, blijkbaar geen huursubsidie nodig had om een fatsoenlijk woning te vinden in New York.

De SP is overigens van mening dat, ongeacht wie het initiatief heeft genomen, mevrouw Herfkens het onterecht ontvangen geld moet terug betalen.