Irrgang: ‘Steun aan Frans gedomineerde EUFOR missie onverstandig’

Nederland kan beter steun toezeggen aan een neutrale VN-missie dan aan een Europese missie in Tsjaad en de Centraal Afrikaanse Republiek, zolang er geen einde komt aan de kwalijke rol van de Fransen in de regio. Dat stelt SP-Kamerlid Ewout Irrgang vandaag in het Kamerdebat over de voorgestelde missie.

Irrgang zal vanavond in het debat zijn zorgen uitten over het gebrek aan neutraliteit van de zogenoemde EUFOR-missie naar Tsjaad en de Centraal Afrikaanse Republiek. Het grootste probleem van de missie zit hem in de dubbele pet van de Fransen, die in Tsjaad met een eigen missie (‘Epervier’) zitten om de corrupte president Déby in het zadel te houden.

Rebellen in Tsjaad

Tegelijkertijd bestaat het merendeel van de EUFOR-missie uit Franse troepen en ook een groot deel van de benodigde helikopters en logistieke ondersteuning wordt door de Fransen geleverd, evenals de troepencommandant. Het operationele hoofdkwartier bevindt zich eveneens in Frankrijk.

Militairen die in het verleden deel uitmaakten van de Epervier missie worden nu mogelijk gerekruteerd voor de EUFOR-missie. Er bestaat dus een reëel gevaar dat er een uitwisseling van informatie plaatsvindt die Déby in de kaart speelt. Volgens het SP-Kamerlid kan daarom beter gekozen worden voor een werkelijk neutrale missie door de Verenigde Naties.

Irrgang: “De oppositie, inclusief de rebellen, hebben vanwege het gebrek aan neutraliteit reeds de oorlog verklaard aan de Frans gedomineerde EUFOR missie. Alles lijkt er dus op te wijzen dat de EUFOR-missie eerder bijdraagt aan een verdere escalatie van het conflict en dat kan toch niet de bedoeling zijn van deze missie.”