Irrgang naar VN-top over aidsbestrijding

SP-Kamerlid Ewout Irrgang neemt volgende week op uitnodiging van UNAIDS-directeur Peter Piot deel aan een ‘jonge leiders top’ over aidsbestrijding. Op de conferentie wordt gesproken over de prioriteiten voor de wereldwijde bestrijding van aids in de komende 25 jaar.

UNAIDS is het onderdeel van de Verenigde Naties dat de mondiale strijd tegen aids coördineert. Irrgang is één van de veertig deelnemers aan de ‘jonge leiders top’. Het SP-Kamerlid is voorzitter van een initiatief van meerdere partijen in de Tweede Kamer dat tot doel heeft de strijd tegen aids hoog op de politieke agenda in Nederland te brengen en te houden. De andere deelnemers zijn onder andere vertegenwoordigers van jongerenorganisaties uit een groot aantal Afrikaanse en Latijns Amerikaanse landen. Ook de Amerikaanse Aids ambassadeur Mark Dybul is aanwezig. De Amerikaanse overheid overweegt momenteel om de eigen uitgaven voor de bestrijding van aids te verdubbelen van 15 naar 30 miljard dollar.

De strijd tegen aids heeft in ontwikkelingslanden tot successen geleid die zelfs optimisten niet voor mogelijk hadden gehouden. Het aantal mensen met behandeling in ontwikkelingslanden steeg van 240.000 in 2001 tot 1,5 miljoen in 2006. Helaas krijgt echter nog steeds slechts de helft van de mensen die behandeling nodig hebben, daadwerkelijk hulp. Een groeiend aantal landen heeft wel succes geboekt door het percentage van de bevolking dat besmet is met het hiv-virus terug te dringen. In Oeganda daalde het bijvoorbeeld van 15 naar 6,7 procent van de bevolking. Maar in een groot aantal landen is dat nog niet gelukt. Het totale aantal mensen met hiv op de wereld stijgt daardoor nog steeds.

Irrgang: “In de komende 25 jaar zal het erop aan komen om door middel van voorlichting, beschikbaarheid van condooms en het voorkomen van besmetting van moeder naar kind, de aidspandemie echt terug te dringen. De gevolgen zijn zo ernstig dat zonder een succesvolle aidsbestrijding de ontwikkeling in grote delen van Afrika zal mislukken of landen zelfs achteruit zullen gaan. Een voorbeeld: de levensverwachting in Botswana zou zonder aids bijvoorbeeld ongeveer 72 jaar zijn, maar het is nu 39 jaar.”