Van der Hoeven is niet zeker van subsidie regeling voor duurzame energie

Minister van der Hoeven van EZ wil haar politieke lot niet verbinden aan het waarmaken van de Schoon & Zuinig doelstelling. Terwijl het terrein van klimaat- en energiebeleid toch een hoeksteen vormt van het regeerakkoord. Na de publicatie van de volledige subsidie regeling voor duurzame energie (SDE) is er een storm van kritiek losgebarsten. Massale kritiek komt er van allerlei belanghebbende partijen. Verontrustend is dat ook onafhankelijke organisaties, die niet profiteren van de subsidieregeling, massaal aangeven dat met deze SDE de kabinetsambities voor het aandeel duurzame energie niet gehaald zullen worden. SP woordvoerder Paulus Jansen stelt daarom voor om één jaar na invoering voor de eerste keer de balans op te maken. Jansen: ‘We stappen nu wat ons betreft over van een lange termijn doelstelling in 2020 naar een concrete, af te rekenen taakstelling per begrotingsjaar’. Ligt de minister over een jaar op koers, wat we van harte hopen, dan zullen we haar feliciteren en de hemel in prijzen. Haalt ze de taakstelling in de verste verte niet dan wordt het wat ons betreft de rode kaart.'

Het huidige kabinet heeft in het regeerakkoord de lat voor de groei van de duurzame energieproductie heel hoog gelegd. 20% duurzaam in 2020 is veel. Een half jaar later werd de ambitie door de minister bij de nota Schoon & Zuinig al verlaagd naar 16%. Volgens het Energiecentrum Nederland (ECN), dat de effecten op verzoek van het kabinet doorrekende is dat zelfs nog aan de optimistische kant: afhankelijk van de economische ontwikkeling zal het aandeel duurzaam 15-17% (hoge scenario) of 11-13% (lage scenario) bedragen. De 16% kan dus nog uitdraaien op 11%! ‘De inmiddels magere ambities moeten wat de SP-fractie betreft onverkort waargemaakt worden, zegt Paulus Jansen. ‘anders zijn de rapen gaar. En de minister van EZ speelt daar met haar Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE) cruciale rol bij’.

Om de SDE regeling toch tot een succes te maken stelde Paulus Jansen voor om de winstuitkering van de publieke energiebedrijven wettelijk aan banden te leggen. Essent, NUON, Eneco en Delta hebben in 2006 gezamenlijk een winst van 1,3 miljard euro uitgekeerd aan de aandeelhouders; de gemeenten en provincies. Zelfs als die schandalig hoge winstuitkering maar met een kwart wordt teruggebracht ontstaat er bij deze bedrijven al 350 miljoen extra investeringsruimte voor duurzame energie. Jansen: ‘De publieke energiebedrijven kunnen dan eindelijk weer eens hun maatschappelijke meerwaarde laten zien!’

De SP heeft in oktober ook al gevraagd waarom Nederland bij de SDE niet beter heeft aangesloten bij onze Duitse buren, die een feed-in regeling hebben waarbij de groene stroom betaald wordt uit een opslag op grijze stroom. Bij zo’n systeem hoef je nooit nee te verkopen. Het is ook een betaalbaar systeem want de Duitse elektriciteitstarieven zijn nog steeds lager dan de Nederlandse. De Duitsers realiseren naar verwachting in 2008 alleen al aan zonnepanelen een nieuw vermogen van 1000 MWp, tegen 50 MWp in Nederland. Gecorrigeerd voor de verschillen in inwoners is dat ruim drie keer zoveel als bij ons. ‘Geld is er dus genoeg om echt schoon en zuinig te worden’, zegt Jansen. ‘Ik bespeurde ook bij Samsom van de PvdA en andere Kamerleden, die toen tegen waren, dat ze dit achteraf toch wel een goed idee vinden’.