'Uitspraken oud-ministers over Irak moeten openbaar'

De oud-ministers van Balkenende I die zich onlangs anoniem uitspraken voor een onderzoek over de Nederlandse steun voor de inval in Irak moeten met hun uitspraken in de openbaarheid treden. Daar heeft de gehele Kamer hen toe opgeroepen tijdens het door SP-Kamerlid Harry van Bommel aangevraagd debat woensdag. Aanleiding voor het debat was een Amerikaans rapport waarin wordt gesteld dat de Amerikaanse regering in aanloop naar de oorlog 935 keer heeft gelogen over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak.

Premier Balkenende wilde niet reageren op de anoniem gedane uitlatingen van de oud-leden van zijn eerste kabinet. Volgens Van Bommel vormen de uitspraken van de oud-bewindslieden echter een nieuw feit dat nader onderzocht zou moeten worden. Bovendien stelde het Kamerlid dat het Amerikaanse rapport serieus door de Nederlandse regering bekeken moet worden.

Volgens minister Verhagen van Buitenlandse Zaken is in het Amerikaanse rapport geen sprake van leugens, hooguit van ‘onjuiste beweringen’. Daarnaast is niet aangetoond dat die onjuiste beweringen opzettelijk zijn gedaan, aldus de minister. Van Bommel vindt die redenering van Verhagen onzin. “Amerikaanse bewindslieden hebben ondubbelzinnig gezegd dat zij zeker wisten dat Saddam Hoessein massavernietigingswapens had en pogingen deed een kernwapen te ontwikkelen. Dat is in de praktijk volledig onjuist gebleken”, aldus Van Bommel.

Net als andere Kamerleden hoopt Van Bommel dat het geweten van meer oud-ministers gaat opspelen en dat zij naar voren komen.