SP zet vraagtekens bij aankoopbeleid Rijksgebouwendienst

De Rijksgebouwendienst heeft de voormalige woning van Prins Willem-Alexander naast paleis Noordeinde overgenomen voor 3,2 miljoen euro. Het huis werd in 1993 door de Prins gekocht voor 340.000 euro. SP-kamerlid Paulus Jansen: "In 14 jaar tijd is de woning dus 855% in waarde gestegen."

Jansen heeft hierover schriftelijke Kamervragen gesteld aan minister Vogelaar die verantwoordelijk is voor de Rijksgebouwendienst. "Volgens gegevens van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) zijn de verkoopprijzen in de regio Den Haag tussen 1993 en 2006 146% gestegen. Dat is dus wel een erg groot verschil. Ik wil graag van de minister weten hoe dit komt."

De SP trok tijdens de begrotingsbehandelingen in november vorig jaar al aan de bel over het explosief gestegen bedrag dat op de begroting voor paleizen van de Koninklijke familie gereserveerd is. Dit bedrag verzevenvoudigde in 10 jaar tijd. Jansen: "Het begint mij inmiddels duidelijk te worden hoe het komt dat deze post zo buitensporig is gestegen. De Rijksgebouwendienst zegt dit pand te gaan gebruiken voor de beveiliging van paleis Noordeinde. Het aankoopbedrag en de onderhoudskosten zullen dus waarschijnlijk ook op deze post terecht komen. Ik vraag me werkelijk af of er geen goedkoper alternatief gevonden had kunnen worden."