"Roep Turkse ambassadeur op het matje vanwege invasie in Irak"

Harry van Bommel heeft minister Verhagen van Buitenlandse Zaken gevraagd om te Turkse ambassadeur te ontbieden en de invasie in Irak streng af te keuren. Het SP-Kamerlid is zeer ongerust over de nieuwe invasie die in het noorden van Irak door Turkse landstrijdkrachten wordt uitgevoerd. Tienduizenden troepen zouden de grens zijn overgestoken en volgens een verklaring van de Turkse legerleiding daar blijven totdat ‘de doelen zijn bereikt.’

Nadat de afgelopen maanden diverse keren luchtbombardementen zijn uitgevoerd op kampen van de Turks-Koerdische PKK-strijders in het noordoosten van Irak, in het onherbergzame Kandil-gebergte, zijn nu landstrijdkrachten de grens over gestoken. Van Bommel: “Het probleem in Turkije met opstandige Koerden is politiek. Alleen het erkennen van de politieke en culturele rechten van de Turkse Koerden kan een eind maken aan de opstand van de PKK. Vervolgens moet overlegd worden hoe deze strijders terug kunnen keren in de Turkse maatschappij. Daar helpt geen nieuwe interventieoorlog tegen,” aldus van Bommel.

De Koerden in Irak vrezen dat Turkije hen wil waarschuwen om de olierijke provincie Kirkoek niet binnen het Koerdisch regionale bestuur te betrekken. Turkije lijkt een sterke Koerdische identiteit te willen beperken. Deze kwestie is nog steeds onopgelost en Turkije mengt zich bovendien in de Irakese binnenlandse politiek. “De invasie bedreigt vooral de zwakke vrede van de Iraakse Koerden in het noorden van Irak,” aldus Harry van Bommel. “Ik vrees dat een van de doelen van deze operatie is het tegenwerken van een democratisch Iraaks Koerdistan. Dat kan niet worden toegestaan. Daar moet de minister tegen protesteren.”