Roemer wil debat over aanbestedingsblunders OV-Chipkaart

SP-Kamerlid Emile Roemer wil snel een debat met staatssecretaris Huizinga (Verkeer) nadat vandaag weer nieuwe misstanden zijn ontdekt rond de invoering van de OV-Chipkaart. Deze keer gaat het om de aanbesteding van distributie van de chipkaart. De eisen hiervoor zijn zo opgesteld dat bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf er onmogelijk aan kunnen voldoen. Dit bleek vandaag bij een kort geding dat is aangespannen door MKB Nederland.

“De ellende rond de OV-Chipkaart lijkt niet op te houden,” concludeert Roemer. “De verantwoordelijkheid moet weg bij de bedrijven en terug naar de overheid. Maar helaas duikt Huizinga keer op keer weg, gedekt door de coalitiepartijen.”

Vorige week werd bekend dat MKB-Nederland een rechtzaak aangespannen had tegen DistriChip B.V., het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de distributie van de OV-Chipkaart. De eisen om deze distributie te mogen doen bleken zo geformuleerd dat alleen de grootste bedrijven in Nederland hieraan konden voldoen. Tijdens de zitting bleek vandaag dat het een bewuste keuze is geweest van DistriChip om het MKB er buiten te houden. “Dit slaat echt alles,” stelt Roemer. “We hebben dus straks een kaart voor het hele OV, maar deze kaart kan je alleen ophalen bij de grootste supermarkt van Nederland, of nog erger, bij bepaalde benzinepompstations. En die kaart moet het OV toegankelijker maken?! Ik wil zo snel mogelijk horen wat de staatssecretaris hieraan gaat doen.”

De SP’er vindt dat de vervoerders en bedrijven de afgelopen jaren de kans hebben gehad om zich te bewijzen. “Maar ze laten het hele project in de soep lopen terwijl de politiek maar toekijkt. Het is nu echt afgelopen, willen we deze kaart – die in het belang van iedereen kan zijn – nog redden, dan moet de politiek hiervoor verantwoordelijk zijn, niet de grote bedrijven. Ik hoop dat bij de andere partijen nou eindelijk eens de ogen open gaan.”