Regering moet druk op Kenia opvoeren

SP-Kamerlid Ewout Irrgang wil dat de regering zich inzet voor een Europees reisverbod voor politici uit Kenia die betrokken zijn bij het bloedvergieten in dat land. Dat bepleitte Irrgang dinsdag in een debat met minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking.

De Tweede Kamer debatteerde dinsdagavond over de situatie in Kenia naar aanleiding van de onlusten die in het land uitbraken na de verkiezingen in december vorig jaar. Bij deze verkiezingen blijkt massaal gefraudeerd te zijn door de zittende president Kibaki, die daarna de overwinning opeiste. Bij gewelddadigheden zijn sindsdien minstens 1.500 mensen omgekomen en honderdduizenden op de vlucht geslagen. Volgens Irrgang moet Nederland in Europees verband pleiten voor een reisverbod voor Keniaanse politici die zich schuldig hebben gemaakt aan het organiseren en financieren van het bloedvergieten. Irrgang: "De VS hebben al een dergelijk reisverbod ingesteld en het blijkt dat deze politici hierdoor hard getroffen worden. De personen in kwestie zijn dus al bekend en wat ons betreft kan Europa dit verbod zo overnemen. Wat de SP betreft kan het aantal mensen op deze lijst ook worden uitgebreid "

De SP steunt de moeizame bemiddelingspoging van voormalig VN-baas Kofi Annan om met beide partijen alsnog een regering te vormen. Een van de voorstellen hierbij is om de 'verliezende' partij van oppositieleider Odinga de nieuw te cre‘ren post van premier te laten vervullen. Volgens Irrgang moet het hierbij echter wel duidelijk gaan om meer dan een symbolische premierfunctie. "Zoals wel vaker zit het venijn hier in de details. Het gaat om een daadwerkelijke deling van de macht. Lukt dat niet dan is de kans levensgroot dan de vlam binnen de kortste keren weer in de pan slaat, met ernstige gevolgen voor de hele regio", aldus Irrgang.