nieuws

NAVO werkt aan nieuw strategisch concept

Er moet een nieuw Strategisch Concept komen voor de NAVO. Dat zegt Jamie Shea, persoonlijk adviseur van NAVO-secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer: ‘De wereld verandert en dus ook de NAVO. Volgend jaar, bij het 60-jarig bestaan van de NAVO, moet de toekomstvisie in de steigers staan, en in 2010 kunnen de regeringsleiders van de lidstaten er dan hun handtekening onder zetten.’

Shea was een van de gastsprekers op de bijeenkomst dit weekeinde van de NAVO-assemblee in Brussel, waaraan parlementariërs uit alle NAVO-lidstaten deelnamen. Shea erkent dat er veel scepsis is geweest over het opstellen van een nieuw strategisch concept voor het bondgenootschap. Nogal wat betrokkenen vrezen dat er een doos van Pandora geopend wordt als er diepgaand nagedacht wordt over toekomstige doelen en strategieën van de alliantie. Maar volgens Shea is er geen ontkomen aan: ‘De vragen zijn er, de problemen zijn er en we zullen antwoord moeten geven. Welke mondiale veiligheidsstructuur willen we en hoe maken we die? Hoe gaan we om met nieuwe uitdagingen en dreigingen? Welke rol gaan onze partners, in Afrika, in Azië, Rusland, Japan, Nieuw-Zeeland, Korea, Australië, spelen? Breiden we het bondgenootschap nog verder uit en waar liggen de grenzen? Wat hebben we nodig, hoe financieren we dat en hoe verdelen we de kosten? Die fundamentele kwesties moeten we bekijken of we willen of niet. Ze liggen op ons pad.’

SP-senator Tiny Kox, namens Nederland lid van de NAVO-assemblee, wil dat de toekomst van de NAVO niet alleen door regeringen besproken wordt maar onderwerp wordt van een breed publiek en parlementair debat. Hij verwees in Brussel naar een eerdere uitspraak van De Hoop Scheffer in Reykjavik dat zo’n debat er moet komen. Shea ondersteunde dat: ‘Volksvertegenwoordigers moeten hun rol spelen. De politiek zal immers het product dat we nu gaan maken, het nieuwe strategische concept, aan de man moeten brengen. Laat het niet over aan de bureaucraten.’ Kox waarschuwde tegen eenrichtingsverkeer: ‘Laten we oppassen dat publieke diplomatie geen publieke propaganda wordt. Burgers wél zijn meer dan consumenten: ‘Voordat je burgers iets kunt verkopen, moet je ze laten meepraten over wat er nu echt nodig is als het om mondiale veiligheid gaat. Daar moeten we nu snel mee beginnen. Het is zo 2010.’

De NAVO heeft onlangs een speciaal bureau voor ‘public diplomacy’ opgericht. De afstand tussen wat de alliantie doet en wat de burgers er van denken is veel groter dan in de tijd van de Koude Oorlog, aldus Shea. Zo is meer dan 60% van de Europeanen ontevreden over de NAVO-operatie in Afghanistan. En veel burgers begrijpen niet wat de noodzaak is van een alliantie die geen vaste vijanden heeft. Shea:‘Ook de NAVO heeft tegenwoordig zwevende kiezers. Daarom kunnen we niet meer zonder publieke diplomatie.’

Betrokken SP'ers