Importverbod vossen- en chinchillabont dankzij motie Van Velzen

Er komt een importverbod voor vossen- en chinchillabont. Dit heeft de Tweede Kamer vandaag bepaald door een motie van SP-Kamerlid Krista van Velzen te steunen. Die is blij met dit succes: “In Nederland is het houden van vossen en chinchilla’s voor de bontproductie vanaf 1 april verboden. Het is dus niet meer dan consequent om ook de import van deze producten te verbieden.”

CDA en VVD stemden tegen de motie. Van Velzen: “Het is op z’n zachtst gezegd hypocriet dat deze partijen vinden dat er wel gehandeld moet worden in dit type bont, terwijl het alleen met groot dierenleed geproduceerd kan worden. De VVD diende vorig jaar nog met succes een verbod op de import van zeehondenbont in om precies dezelfde reden: onacceptabel dierenleed. Blijkbaar is de aaibaarheidsfactor van zeehonden groter dan die van vossen en chinchilla's.” Van Velzen kreeg ook steun van de Kamer om landbouwminister Verburg naar Brussel te sturen met de boodschap dat de productie van bont van vossen en chinchilla’s in heel Europa verboden moet worden.

Er werden vandaag overigens nog meer moties van Van Velzen aangenomen. Op voorstel van de SP komt er scherper toezicht in kippenslachterijen en worden er regels opgesteld voor dieren die wel (commercieel) gehouden worden, maar waar geen regels voor zijn, zoals bijvoorbeeld ganzen en herten.

Minister Verburg moet ook de Tweede Kamer een overzicht verschaffen van alle overtredingen die er het afgelopen jaar geweest zijn met betrekking tot diertransporten. Van Velzen: “We hebben er nog steeds geen zicht op welke overtredingen op het gebied van dierwelzijn er zijn geweest en welke sancties daarop volgden. Daar komt nu verandering in.”