Geluidsnormen voor windmolens moeten snel worden aangepast

SP-kamerleden Paulus Jansen en Kees Slager willen dat minister Cramer de geluidsnormen voor hoge windmolens aanpast. Hoge windmolens blijken veel meer geluidsoverlast te veroorzaken dan waar tot nu in de vergunningverlening rekening mee wordt gehouden. Paulus Jansen: “Het ministerie wist dit al in 2002. Het is onbegrijpelijk dat de regels hiervoor nog steeds niet zijn aangepast.”

In 2002 werd uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen bekend dat hoge windturbines meer geluidsoverlast veroorzaken dan lagere windturbines. Eén en ander heeft te maken met de hogere luchtlagen waarin de wieken van deze hogere molens zitten. Zo kan het in de praktijk voorkomen dat het op de grond nagenoeg windstil is, terwijl het bij de wieken fors waait. Het gevolg is fors meer geluidsoverlast. Destijds werd het ministerie van VROM door Kamervragen van PvdA-kamerlid Waalkens al op deze problematiek gewezen.

Een actiecomité in Stavenisse (Zeeland) kreeg echter recent van de publieksvoorlichting van het ministerie van VROM te horen dat er nog steeds wordt gewerkt aan nieuwe regelgeving. Jansen: “Ondertussen worden er op basis van oude cijfers al zes jaar gewoon vergunningen afgegeven voor hoge windturbines, met grote gevolgen voor de omwonenden. De minister moet nu ingrijpen door de geluidsnormen in de milieuvergunningen zo snel mogelijk aan te scherpen.”