Eerste Kamer roept Ter Horst ter verantwoording

Minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) moet zich in de Eerste Kamer verantwoorden voor haar uitlating dat vermeende stemdwang bij de SP bij Eerste Kamerverkiezingen in strijd is met de Grondwet. Het interpellatiedebat vindt 26 februari plaats op verzoek van SP-fractievoorzitter Tiny Kox. Hij vindt dat de minister de plank finaal mis slaat.

Kox wil de minister interpelleren over het al dan niet in strijd met de Grondwet handelen door politieke partijen, als zij hun leden van Provinciale Staten oproepen om bij verkiezingen van de Eerste Kamer de door de partijen vastgestelde lijstvolgorde te respecteren. Verschillende media hebben daarover bericht, mede naar aanleiding van een brief van de minister aan een lid van Provinciale Staten van Gelderland.

Bij de afgelopen verkiezingen voor de Eerste Kamer riepen CDA, PvdA, VVD, SP en GroenLinks – ieder op hun eigen manier – door middel van geschreven en gesproken instructies, schriftelijke verklaringen, bepalingen in huishoudelijke reglementen en anderszins, hun vertegenwoordigers in Provinciale Staten op de door de partij vastgestelde lijstvolgorde te respecteren. Kox: “Indien de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en met haar de regering, van mening is dat zulks in strijd met de Grondwet is, dan is er sprake van een ernstig verschil van mening tussen regering en een aantal in de Eerste en Tweede Kamer vertegenwoordigde politieke partijen over de interpretatie van de Grondwet. Het lijkt de fractie van de SP zaak snel duidelijkheid over deze kwestie te krijgen.”

Volgens de SP slaat de minister met haar opvatting de plank finaal mis. Daarnaast gaat Ter Horst er aan voorbij dat andere partijen vergelijkbare regels hanteren. Ze richt – alweer – haar pijlen alleen op de SP. Dat is wel erg selectief kritiek leveren, vindt Kox: “Als de minister eerlijk is zegt ze dat zowat de hele Eerste Kamer tegen de Grondwet in handelt. Lijkt me sterk!”