Welzijnsregels ook voor circusdieren

In de verslaggeving van het Kamerdebat over dierenwelzijn is het standpunt van de SP over circusdieren op zeer diverse manieren weergegeven. Volgens de ene krant zouden we voor een verbod zijn, een andere krant meldt dat we twijfels hebben en op sommige websites is te lezen dat we tegen een verbod zijn.

De SP is niet principieel tegen wilde dieren in het circus, maar er moeten wel heldere regels zijn om het welzijn van de dieren te garanderen. Zoals we die ook hebben voor bijvoorbeeld dierentuinen. Niemand wil dat dieren onnodig in gevaar worden gebracht. De circusbranche heeft de afgelopen jaren van de minister de kans gekregen om zelf met goede welzijnsregels te komen. De Raad voor Dierenaangelegenheden heeft deze regels echter naar de prullenbak verwezen: het bleken willekeurige regels zonder serieuze onderbouwing. De SP heeft minister Verburg opgeroepen nu zelf regels vast te stellen en grenzen te bepalen.