Van Raak roept gemeenten op tot steun politiestaking

Politieagenten verdienen de steun van gemeenten in hun strijd voor een hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden. Daarom moeten de gemeenten minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) oproepen tegemoet te komen aan de eisen van de politiebonden. Dat heeft SP-Kamerlid Ronald van Raak woensdag gezegd tijdens een bijeenkomst van stakende politieagenten in Den Bosch.

Van Raak: “De politie krijgt steeds meer op haar bord: van opvoedingstaken tot terreurbestrijding. Bij die zware verantwoordelijkheid hoort een passend salaris en dat hebben agenten nu niet. Ik roep de gemeenten op de minister te laten weten dat zij niet accepteren dat hun agenten niet kunnen rondkomen.”

De komende tijd vragen de SP-fracties in de gemeenteraden andere partijen hun steun uit te spreken voor de acties van de politieagenten. De oproep tot steun aan de politie van de SP in Den Bosch leidde er in ieder geval toe dat de burgemeester de stakende agenten toesprak en beloofde bij de minister te pleiten voor een fatsoenlijk salaris.

De stakende agenten in Den Bosch

In Den Bosch staakten zo’n vierhonderd dienders voor een betere CAO. Zij maakten duidelijk dat zij niet gediend zijn van de politieke spelletjes van Ter Horst; de minister deed vorige week een nieuw aanbod, dat in de praktijk echter lager uitviel dan het vorige.