Uitbuiting schoonmakers moet stoppen: herintroduceer vergunningplicht uitzendbureaus

Uitzendbureau Elegance Hotel Services in Amsterdam maakt uitbetaling van het loon afhankelijk van het aantal schoongemaakte kamers. Het aantal kamers dat moet worden schoongemaakt is zo groot dat bijna niemand het minimumloon haalt. “Deze uitbuiting moet worden gestopt. Minister Donner moet de zwaailichten bij de arbeidsinspectie aanzetten en ze onmiddellijk laten uitrukken,” aldus Paul Ulenbelt, woordvoerder sociale zaken van de SP. Hij roept Donner dinsdag naar de Tweede Kamer.

De uitbuiting waarover het dagblad Trouw dit weekeinde bericht, is een topje van de ijsberg. Al eerder heeft de arbeidsinspectie bij uitzendbureaus voor schoonmaakpersoneel vastgesteld dat niet het aantal gewerkte uren wordt betaald.

In 2004 vroeg het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de uitzendbureaus om de naleving van de wet minimumloon te bevorderen. “Die oproep heeft niet gewerkt,” concludeert Ulenbelt. “Er komen bij de vakbonden veel klachten binnen over soortgelijke situaties bij hotels en recreatieparken. Harde maatregelen zijn nodig. Uitzendbureaus moeten weer in een vergunningstelsel worden ondergebracht.”

Uitzendbureau Elegance is in het leven geroepen door een aantal grote hotels in Amsterdam toen bleek dat bij 22% van de hotels sprake was van illegale tewerkstelling. Van illegale tewerkstelling is bij dit uitzendbureau geen sprake meer, maar de uitbuiting wordt voortgezet. De SP bepleit, net als de vakbonden, dat de inlenende werkgever verantwoordelijk gehouden kan worden voor een juiste loonbetaling.