Tuindorp Vreewijk: Com.wonen is volledig de weg kwijt

SP-Kamerlid Remi Poppe heeft schriftelijke Kamervragen gesteld aan minister Vogelaar over uitspraken van de directeur van Com.wonen. Zij liet zich afgelopen week in een bijeenkomst met Rotterdamse raadsleden ontvallen dat de bewoners en de politiek volgens haar niets te zeggen hebben over de sloop van 1400 betaalbare woningen in Rotterdam Vreewijk. Remi Poppe: "Dat Com.wonen deze woningen per se tegen de vlakte wil hebben en zich daarbij niets aantrekt van de bewoners was mij inmiddels wel duidelijk geworden. Maar dat de corporatie zich ook verheven voelt boven de democratisch gekozen raadsleden is nieuw voor mij."

Com.wonen vindt dat een woningcorporatie een zelfstandige organisatie is die zelf beslist wat er gebeurt met het bezit. Remi Poppe, die vorig jaar nog sprak op een actiebijeenkomst tegen de sloop van de woningen, heeft aan de minister gevraagd of het klopt dat Com.wonen zelf kan bepalen of zij de huizen sloopt, ook als bewoners en politiek faliekant tegen zijn. Poppe: "Dat de bewoners van woningen die een sloopnominatie hebben weinig tot geen inspraak hebben is algemeen bekend, maar dat ook de gemeente dit niet tegen kan houden lijkt me sterk. Ik wil snel van de minister weten of dit het geval is."

Remi Poppe sprak de Vreewijkers in oktober vorig jaar al toe bij een actiebijeenkomst

Wat Poppe betreft wordt de inspraak van de bewoners in ieder geval snel vergroot. "Volgende week wordt de overlegwet huurders-verhuurders behandeld in de Tweede Kamer. De SP zal aandringen op meer inspraak van bewoners bij sloopplannen."