Tref overgangsregeling bij noodzakelijke borstreconstructie voor vrouwen

Jaarlijks komen in Nederland honderden vrouwen in de problemen die in het verleden in de jaren tachtig en negentig een borstreconstructie hebben ondergaan om medische redenen en nu vanwege klachten opnieuw geholpen moeten worden. De verzekeraars vergoeden bij bepaalde klachten wel het verwijderen van de prothese maar niet het plaatsen van een nieuwe prothese.

Als mensen toch een nieuwe prothese willen dan moeten ze voor alle kosten opdraaien. Of ze moeten zich twee keer laten opereren. Eerst de prothese laten verwijderen en later een nieuwe prothese plaatsen voor eigen rekening. Medisch gezien en voor de vrouwen in kwestie is een dubbele operatie ongewenst. Bedragen van 3000-4000 euro zijn ook door velen niet op te brengen. Henk van Gerven heeft de minister gevraagd om een overgangsregeling te treffen voor deze groep vrouwen waarbij de prothesewissel voor volledige vergoeding in aanmerking komt.