SP-Kamerlid Irrgang op bezoek in Ethiopië

SP-Kamerlid Ewout Irrgang brengt van 8 tot en met 14 januari een bezoek aan Ethiopië. Tijdens het werkbezoek, samen met leden van de commissie Buitenlandse Zaken, heeft Irrgang onder andere een gesprek met premier Zenawi, gaat hij langs bij ontwikkelingsprojecten en Nederlandse bedrijven, en bezoekt hij een vluchtelingenkamp in de Ogaden vlakbij de grens met Somalië.

In 2006 besteedde Nederland 22,5 miljoen euro aan ontwikkelingshulp in Ethiopië. Het SP-Kamerlid bezoekt daarom een school, een kliniek, en een ziekenhuis in de hoofdstad Addis Abeba en de omgeving daarvan. Ook worden een melkcoöperatie en kassen voor de bloementeelt bezocht die met Nederlandse steun zijn opgezet.

Irrgang reist op 12 januari naar een vluchtelingenkamp in de Ogaden (Jijiga) vlakbij de grens met Somalië. In dit gebied woedt een vergeten oorlog tussen het Ethiopische leger en het Ogaden National Liberation Front (ONLF). Het Ethiopische leger maakt zich daarbij volgens mensenrechtenorganisaties schuldig aan oorlogsmisdaden als het platbranden van dorpen, massale verkrachtingen, en het belemmeren van de toegang voor hulporganisaties. Irrgang: “In de Ogaden is het Ethiopische leger bezig met een ‘Darfurisering’ van een vergeten oorlog. Misdaden die de wereld in Sudan scherp veroordeelt, worden in Ethiopië oogluikend toegestaan omdat het land een bondgenoot is van het Westen. Ook in Somalië wordt Ethiopië, net als de andere strijdende partijen, verdacht van oorlogsmisdaden. Ik zal hierover in Ethiopië zeker niet zwijgen in mijn gesprekken met overheidsfunctionarissen.”

Behalve een gesprek met Ethiopische premier spreken de leden van de Kamerdelegatie ook met de voorzitter van het Ethiopische parlement, de commissie Buitenlandse Zaken van het Ethiopische parlement, en de Ethiopische minister van Buitenlandse Zaken. In Addis Abeba wordt daarnaast ook een bezoek gebracht aan het hoofdkantoor van de Afrikaanse Unie. Daarbij komen vooral de tekortschietende vredesoperaties van de AU in Darfur en Somalië aan de orde.