Minister neemt SP-voorstel voor voorlichtingscampagne nieuwe VVE-regels over

SP-kamerlid Hans van Leeuwen heeft in een debat met minister Vogelaar gepleit voor een voorlichtingscampagne over de nieuwe regels voor Vereniging van Eigenaren (VVE’s). Van Leeuwen: “Ik vraag me af wanneer de minister de appartementseigenaren actief gaat informeren over deze ingrijpende wijzigingen. De tijd gaat immers dringen voor de slapende VVE’s en ik krijg de indruk dat veel appartementseigenaren helemaal niet weten wat er precies te gebeuren staat.”

VVE’s moeten vanaf 1 mei aanstaande ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel en een reservefonds voor groot onderhoud hebben. Volgens een onderzoek dat de belangenorganisatie VVE-belang in 2006 liet uitvoeren, wist 44% van de appartementseigenaren op dat moment helemaal niets van deze nieuwe regels. Hans van Leeuwen: “Aangezien het ministerie van VROM daarna weinig tot geen pogingen heeft ondernomen om daar verandering in te brengen, vrees ik dat dit percentage nog steeds schrikbarend hoog zal zijn. De minister zal hier met grote spoed achteraan moeten.”

De minister gaf aan dat zij gaat bekijken hoe zij de appartementseigenaren zo goed en zo snel mogelijk kan gaan voorlichten.

Verkoop huurwoningen Bij verkochte huurwoningen is opvallend vaak achterstallig onderhoud, wat meestal wordt veroorzaakt door geldgebrek. Daarom stelde van Leeuwen voor dat corporaties bij verkoop van een huurwoning een overzicht overleggen met het verwachte onderhoud voor de komende tien jaar. Van Leeuwen: "De koper weet dan op welke kosten hij moet rekenen en komt dan dus niet voor verrassingen te staan." De minister vond dit een sympathieke gedachte en gaat hier met de corporaties over praten.