Minister neemt aantal SP-voorstellen om zeggenschap huurders te verbeteren over

Minister Vogelaar heeft gisterenavond een aantal SP-voorstellen om de zeggenschap van huurders te verbeteren overgenomen. SP-kamerlid Remi Poppe: “Huurdersverenigingen krijgen nu over veel meer zaken informatie- en adviesrecht, zoals bijvoorbeeld de prestatieafspraken die de corporatie met de gemeente gaat maken. Dat is een hele verbetering.”

Gisteren debatteerde de Tweede Kamer met minister Vogelaar over de wijziging van de overlegwet huurders-verhuurders. De wijzigingsvoorstellen van minister Vogelaar worden door de SP gesteund. Poppe diende echter een aantal extra voorstellen in om de zeggenschap van de huurders te versterken. “De inspraak moet namelijk nog veel beter. Het is voor huurdersverenigingen belangrijk om mee te kunnen praten over de prestatieafspraken, maar bijvoorbeeld ook over de beoordelingsrapporten die over de corporatie worden gemaakt. De huurdersvereniging kan deze dan vergelijken met rapporten over andere corporaties en zo beoordelen of het beleid van de corporatie niet beter kan.” De minister erkende dit belang en heeft toegezegd dit te gaan regelen.

Daarnaast werd er door toedoen van Poppe lang gesproken over de zeggenschap van huurders bij sloopplannen. Op dit moment is in het Burgerlijk Wetboek geregeld dat 70% van de bewoners van de woningen die op de nominatie staan gesloopt te gaan worden, met de plannen in moeten stemmen. Als de corporatie echter al bindende afspraken over de sloop met de gemeente heeft gemaakt, gaat deze regeling niet op.

Het SP-kamerlid stelde daarom voor om wettelijk vast te leggen dat de corporatie vóórdat er bindende afspraken met de gemeente worden gemaakt, 70% van de bewoners achter zich moet hebben. Poppe: “Ik zie door heel het land dat bewoners worden gepasseerd door de corporatie omdat de gemeente al heeft besloten om het bestemmingsplan te wijzigen. Dat is wat mij betreft onaanvaardbaar. De wet moet dus snel aangepast worden!”

De minister gaf aan dat ze met de SP vindt dat het belangrijk is dat er draagvlak is voor sloop en renovatie en dat er binnenkort in de Kamer kan worden gesproken over aanpassingen van het Burgerlijk Wetboek. Poppe: “Dat lijkt me een mooi moment om dit onderwerp goed te regelen. Ik ga daarvoor steun zoeken bij de andere partijen.”