Karabulut wil armoede door onvolledig AOW eindelijk opgelost zien

SP-Kamerlid Sadet Karabulut zal deze week een aantal concrete voorstellen doen om de vaak verborgen armoede te bestrijden onder ouderen met een onvolledig AOW.

In Nederland heeft een groep van 200.000 ouderen een onvolledige AOW, omdat zij niet vanaf hun vijftiende in Nederland hebben gewoond. Voor ieder jaar dat men niet in Nederland heeft gewoond, wordt de uitkering met twee procent gekort. Voor aanvulling van hun inkomen zijn ouderen dan aangewezen op de bijstand. Veel ouderen weten dit niet, schamen zich om hun hand op te houden bij de sociale dienst of deinzen terug voor de eisen die door de sociale dienst aan hen worden gesteld. Het gevolg is dat zij niet krijgen waar zij recht op hebben en in armoede leven.

De SP wil dit probleem oplossen en eist automatische uitkering van de aanvullende bijstand door de Sociale Verzekeringsbank, zodat ouderen worden verlost van bureaucratische rompslomp. Ook moeten de strenge eisen van de sociale dienst, zoals de vermogenstoets en verblijf in het buitenland, worden versoepeld. Bovendien moet het inkomen van ouderen met een onvolledige AOW worden aangevuld tot AOW-niveau.

Deze voorstellen zullen door de SP worden ingediend op donderdag 17 januari, als de Tweede Kamer over debatteert over het AOW-gat. Tweede Kamerlid Sadet Karabulut: “Wij hebben de morele verplichting de armoede, waarin deze groep ouderen leeft, op te lossen. Er wordt al jaren gesproken over het AOW-gat en verschillende partijen hebben beloftes gedaan. De coalitiepartijen PvdA en CDA kunnen nu hun beloftes inlossen. Ik ga ervan uit dat zij onze voorstellen zullen steunen.”

U kunt het debat in de Tweede Kamer bijwonen op donderdag 17 januari van 14.00 tot 17.00 uur, in de Suze Groenewegzaal van de Tweede Kamer, Plein 2 te Den Haag. Bent u van plan te komen? Laat het ons zo snel mogelijk weten via ipalm@sp.nl. Het debat kan ook live gevolgd worden via www.tweedekamer.nl