Eindelijk onderzoek naar besteding reïntegratie-miljarden

Al in 2004 constateerde de SP dat jaarlijks een half miljard euro werd verspild aan commerciële reïntegratie van werkzoekenden. Pas vier jaar later gaan eindelijk de ogen van CDA en PvdA open en is er een meerderheid voor parlementaire hoorzittingen over de bestedingen van de reïntegratiemiljarden.

De SP heeft de commerciële arbeidsbemiddeling al jaren geleden bestempeld als een miskleun uit de categorie ‘Betuwelijn’. Tweede Kamerlid Paul Lempens: “Helaas luisterde toen nog niemand naar ons, waardoor er nu inmiddels weer 2 miljard euro over de balk is gegaan. En het ergste is dat er nauwelijks mensen dichter aan het werk zijn gekomen.”

Reïntegratiebedrijven functioneren amper, maar strijken wel veel geld op. Ze bieden vaak een ondeskundige en mensonwaardige behandeling, intimideren en dreigen met korting op de uitkering, bieden overbodige cursussen en scholingen die niet aansluiten bij de opleiding. Dit waren de belangrijkste conclusies uit het SP-rapport van vier jaar geleden.

De SP heropent deze week haar Meldpunt Reïntegratie om van mensen uit de praktijk te horen hoe de vlag er bij hangt.