Voorlopig geen megasalarissen meer bij corporaties

Minister Vogelaar moet corporaties verplichten om voorlopig geen arbeidsovereenkomsten te sluiten met een salaris boven de Balkenendenorm. De Tweede Kamer heeft vandaag een motie met deze strekking van SP-kamerlid Paulus Jansen aangenomen.

In de afgelopen weken ontstond beroering over de salarissen van corporatiebestuurders. Maar liefst 95 corporatiedirecteuren verdienden in 2006 meer dan de Balkenendenorm. Paulus Jansen: "De aangenomen motie zorgt ervoor dat er geen corporatiebestuurders bijkomen die meer verdienen dan de Minister-President, totdat de kamer een uitspraak heeft gedaan over de adviezen van de commissie Dijkstal."

Deze commissie geeft in haar rapport adviezen over de beloningen van bestuurders in de (semi-)publieke sector. In de loop van 2008 zal de Tweede Kamer dit advies bespreken. Jansen: "De SP zal tijdens dit debat vanzelfsprekend eisen dat de lijn van de nu aangenomen motie wordt voortgezet. Geen corporatiebestuurders met salarissen boven de Balkenendenorm dus."