Vogelaar negeert Kamer en keurt megafusie goed

PvdA-minister Vogelaar heeft toestemming gegeven voor de fusie tussen woningcorporaties Ymere en de Woonmaatschappij. Door deze fusie ontstaat de grootste corporatie van Nederland, met maar liefst 80.000 woningen. De toestemming druist in tegen een uitspraak van de Tweede Kamer, die fusiecorporaties van meer dan 10.000 woningen verbiedt. SP-Kamerlid Paulus Jansen: “Minister Vogelaar geeft gewoon toestemming voor een fusie met een factor 8 van de door de Kamer vastgestelde grootte. Dit is onaanvaardbaar.”

Vorig jaar besliste de Tweede Kamer door een aangenomen motie van PvdA-Kamerlid Depla dat fusies die leiden tot een woningcorporatie van meer dan 10.000 woningen geen toestemming van de minister moeten krijgen, tenzij de fusie leidt tot aantoonbare maatschappelijke meerwaarde. Paulus Jansen: “Dat deze fusie dat niet heeft blijkt wel uit het advies van de gemeente Almere die in het werkgebied van de corporatie ligt. Zij zien geen meerwaarde en hebben de minister dan ook een negatief advies gegeven.”

Wat Jansen betreft gaat de fusie niet door, omdat er in de corporatiesector een zelfde situatie dreigt te ontstaan als in het onderwijs, de thuiszorg en de welzijnssector, waar instellingen zich na een vergelijkbare megafusie vooral nog druk lijken te maken over hun eigen bedrijfsvoering en de belangen van hun klanten vergeten. "Vogelaar zal dan ook met een hele goede uitleg moeten komen waarom zij de wens van de Kamer naast zich neerlegt,' aldus het Kamerlid.