Sociale Werkvoorziening Hameland onder SP-loep

Vrijdag presenteerde de SP Aalten haar rapport ‘Zo! werkt Hameland’. Aan het woord komen 264 medewerkers van de sociale werkvoorziening in de Achterhoek, die de SP informeerden over hun arbeidsomstandigheden tijdens een meldweek begin oktober. SP-kamerlid Paul Lempens was aanwezig bij de presentatie en riep de betrokken gemeenten op hun verantwoordelijkheid te nemen voor het sociale beleid van Hameland.

SP Tweede Kamerlid Paul Lempens: “De Achterhoekse SP’ers zijn niet de enigen die samen met de werknemers strijden voor een menselijker en meer sociale werkvoorziening. Tientallen afdelingen hebben het afgelopen jaar een meldweek georganiseerd en aandacht gevraagd voor de Sociale Werkvoorziening. Die aandacht zorgt voor verbeteringen en is belangrijk.“

De werknemers zijn zeer betrokken bij hun bedrijf, zo bleek uit het grote aantal reacties. Er bestaan grote zorgen over de toekomst van de sociale werkvoorziening en veel werknemers voelen zich niet serieus genomen door hun werkleiding.

De SP presenteerde een aantal aanbevelingen, die deels worden overgenomen door het bedrijf. Naast het meer investeren in werkleiding horen volgens de SP de aangesloten gemeenten hun verantwoordelijkheid meer en beter op te pakken, onder andere door meer toezicht op het sociaal beleid en door meer werk te gunnen aan de sociale werkvoorziening.