Liberalisering post: uitstel van executie, maar nog geen afstel

Het uitstel van de liberalisering van de postmarkt moet gebruikt worden om alsnog fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te regelen in de Postwet. Dat eist SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen van staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken. Die lijkt echter niet geneigd zich in te zetten voor de postwerkers.

Gesthuizen heeft gemengde gevoelens bij het uitstel van de liberalisering, waar de staatssecretaris donderdag toe besloot. “Het geeft werkgevers en bonden meer tijd om tot een fatsoenlijke CAO te komen voor de gehele sector, voordat volledige concurrentie wordt doorgevoerd op de postmarkt. En het geeft de politiek de tijd die fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te garanderen via de Postwet”, zegt zij. “Maar dan moet de staatssecretaris zich daar wel voor inzetten.”

Sharon Gesthuizen tijdens een demonstratie voor arbeidsvoorwaarden in de postsector

Sharon Gesthuizen donderdag tijdens een demonstratie op het Plein voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in de postsector

De vakbonden hebben grote moeite om met de postbedrijven tot algemeen geldende arbeidsvoorwaarden te komen. De bonden hebben Heemskerk daarom herhaaldelijk gevraagd, als stok achter de deur, in de wet te regelen dat postwerkers een arbeidscontract moeten krijgen. “Maar Heemskerk doet niets. Deze staatssecretaris is lid van de Partij van de Arbeid, maar hij lijkt eerder lid van de Partij van de Aandeelhouders”, zegt Gesthuizen.

De SP wil dat er in de Postwet een garantie op een fatsoenlijke CAO komt om te voorkomen dat er door de postbedrijven wordt geconcurreerd op arbeidsvoorwaarden. Dat gebeurt nu al deels en zal alleen maar toenemen bij het volledig openen van de postmarkt, zo vreest Gesthuizen. “Het leidt tot uitbuiting. Werknemers krijgen een stukloon en komen daarmee vaak uit onder het wettelijk minimumloon. Ze genieten bovendien geen ontslagbescherming en hebben geen recht op WW en pensioen”, zegt zij.

Een onderzoek van de SP toonde enige tijd geleden aan dat 90 procent van de werknemers die bij TNT werken de toekomst met grote angst tegemoet zien. Zij zijn niet alleen bang hun werk te verliezen, maar lijden bovendien onder de alsmaar oplopende concurrentiestrijd en de toenemende druk. Zo’n 80 procent gaf aan dat de marktwerking het plezier in het werk negatief tot zeer negatief heeft beïnvloed.

Gesthuizen: “De bedrijven staan allemaal te trappelen om de markt open te zien gaan. Intussen worden onze werknemers er de dupe van. In Duitsland is men inmiddels wel goed bezig. Daar wordt hard gewerkt aan een minimumloon voor alle bezorgers. Nederland zou daar een voorbeeld aan moeten nemen.”