Laat omroepbaas kiezen door programmamakers

De voorzitter van de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep moet worden gekozen door de medewerkers van de omroepen. Dit stelt SP-Kamerlid Jasper van Dijk voor, nu de invulling van de positie heeft geleid tot een ouderwetse politieke baantjesjacht. CDA, PvdA, D66 en VVD lobbyen actief om een partijgenoot op deze belangrijke positie te krijgen, melden diverse media. Van Dijk: "De programmamakers zitten straks opgescheept met een bestuurder die vooral een politieke agenda heeft in plaats van een omroephart."

De huidige voorzitter van de Raad van Bestuur, Harm Bruins Slot, stopt komende zomer. De Raad van Toezicht wilde voor de Kerst zijn opvolger presenteren, maar dat lijkt niet te lukken. Politieke partijen doen ondertussen hun best om hun eigen mensen op de zetel van de omroepbaas te krijgen. Gegadigden zouden onder meer zijn: oud-D66-minister Roger van Boxtel, oud-VVD-staatssecretarissen Melanie Schultz en Atzo Nicolaï en CDA-burgemeesters Leers en Rombouts. Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes wordt door de PvdA gesteund als opvolger van CDA’er Bruins Slot. Mediawoordvoerder Van Dijk van de SP: "Dit is een ouderwetse baantjesjacht geworden om een politiek vriendje benoemd te krijgen, een gênante vertoning die totaal niet in het belang is van de omroepen, hun medewerkers of het publiek. Beter zouden we deze procedure stopzetten en de hoogste omroepbaas vanaf nu laten kiezen door de mensen die hij of zij de komende jaren moet besturen: de programmamakers. Dan kan ook een brug worden geslagen over de kloof tussen de omroepmedewerkers en de bestuurders."