Kabinet moet Antilliaanse belastingparadijzen aanpakken

Nederland wil 2,5 miljard euro schuld van de Nederlandse Antillen kwijtschelden. Dat kan volgens SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak alleen als de eilanden ervoor zorgen dat zij in de toekomst meer inkomsten krijgen, door fatsoenlijke belasting te gaan heffen.

Veel multinationals op de Antillen betalen nu niet of nauwelijks belasting. Van Raak: “De Antillen kunnen natuurlijk niet tegelijkertijd straatarm én een belastingparadijs zijn. Ik vind het goed dat Nederland schulden kwijtscheldt, zodat de Antillen met een schone lei kunnen beginnen. Maar het moet niet zo zijn dat grote bedrijven niets bijdragen. Belastingbetalers in Nederland moeten niet opdraaien voor de belastingvoordelen van multimiljonairs op de Antillen.”

De SP vermoedt dat multinationals op de Antillen, zoals de Amerikaanse oliegigant Valero, niet of nauwelijks belasting betalen. Dit terwijl de eilanden al jaren kampen met grote sociale problemen. De Antillen hebben nauwelijks geld voor hoognodige investeringen, in onderwijs, zorg en werkgelegenheid.

Nederland onderhandelt op dit moment met de Antilliaanse eilanden over nieuwe staatskundige verhoudingen. Curaçao en St. Maarten moeten vanaf december 2008 onafhankelijke landen worden. Elk land heeft belastinginkomsten nodig. Grote bedrijven, die veel winst maken op de eilanden, moeten ook een bijdrage leveren. Bonaire, St. Eustatius en Saba zullen Nederlandse gemeenten worden, waardoor er belastingparadijzen op Nederlands grondgebied zullen komen. Bij de behandeling van de begroting van de Nederlandse Antillen zal Van Raak staatssecretaris Bijleveld van Koninkrijksrelaties vragen om de belastingpolitiek onderwerp te maken van de onderhandelingen met de Antilliaanse bestuurders.