Farshad Bashir opvolger Van Gijlswijk in Tweede Kamer

De Partijraad van de SP is vandaag akkoord gegaan met de benoeming van Farshad Bashir als opvolger in de Tweede Kamer van Rosita van Gijlswijk, die tot de nieuwe penningmeester van de partij is gekozen. Bashir (19) is momenteel raadslid in Leeuwarden en wordt het jongste Tweede Kamerlid ooit in Nederland en het eerste Kamerlid van Afghaanse afkomst.

Farshad Bashir

Na het vertrek van penningmeester Marga van Broekhoven is het huidige Tweede Kamerlid Van Gijlswijk gevraagd haar op te volgen. Van Gijlswijk geeft gehoor aan deze oproep. Na het kerstreces zal Bashir haar in de Tweede Kamer vervangen.

Bashir, een kind van Afghaanse vluchtelingen, is in Kabul geboren en woont sinds tien jaar in Nederland. Hij is zes jaar lid van de SP, was actief voor de SP-jongerenorganisatie ROOD en zit sinds de laatste raadsverkiezingen in de gemeenteraad van Leeuwarden. Daarnaast volgt hij een studie natuurkunde. Hij stond op nummer 25 op de SP-lijst bij de Kamerverkiezingen van 2006.