Ulenbelt tegen kabinet: geen ontslag maar aan de slag!

De Tweede Kamer spreekt vanavond over de beslissing van het kabinet om het niet langer over het ontslagrecht te hebben. De regeringspartijen kwamen er niet uit en besloten een bekende Haagse uitweg te kiezen: een commissie moet het komend half jaar kijken naar manieren om 200.000 mensen die moeilijk aan werk komen, aan een baan te helpen. Maar de vraag of daarbij ook weer kan worden gekeken naar aantasting van het ontslagrecht, wordt door het kabinet tot nu toe niet beantwoord – althans niet eensluidend.

Ulenbelt begon zijn betoog met een aantal citaten van PvdA’ers. “Het boek over het ontslagrecht kan dicht,” zei mevrouw Hamer, woordvoerder sociale zaken deze week. “In de opdracht aan de commissie komt het woord ontslagrecht niet meer voor,” zei de voorzitster van de PvdA. “Een commissie die verstandig is zal niet opnieuw voorstellen het ontslagrecht te hervormen,” zei PvdA-fractieleider Tichelaar. “We steken geen energie in dingen waar we het niet over eens zijn,” zei minister Bos. Als zoveel woordvoerders van een regeringspartij zeggen dat de versoepeling van het ontslagrecht van tafel is, neemt de SP-fractie dat graag aan. Maar is dit nu ook de lezing van de andere regeringspartij? Is de lezing van de PvdA, nu ook de lezing van Balkenende en van CDA-woordvoerder van Hijum? Onderschrijft de minister president de uitleg van de PvdA?

Ulenbelt: “Onlangs op het CDA congres zei de premier: Donner is CDA, CDA is Donner, punt uit. Toen stond de minister-president vierkant achter de ontslagplannen van minister Donner. Donner heeft verloren. Staat de minister-president nu ook achter minister Donner? Neemt hij zijn verlies ook? Is voor premier Balkenende het Donner-boek over het ontslagrecht nu ook dicht?”

De SP heeft zich de afgelopen maanden, samen met de vrienden in de vakbeweging, fel verzet tegen de uitholling van de ontslagbescherming. “Het is een kwestie van beschaving om mensen te beschermen tegen onrechtvaardig ontslag,” zei Ulenbelt. “Wij willen geen maatschappij waarin mensen zomaar kunnen worden afgedankt. Werknemers zijn geen wegwerpartikel! Nu niet en ook niet in de toekomst.”

“Er komt een commissie. Wat moet die commissie gaan doen als het om ontslagrecht gaat? Is die commissie een ontwenningsmiddel om van de verslaving aan ontslag af te komen? Of is die commissie een middel om te genezen van het waanidee dat versoepeling van het ontslagrecht goed is voor de werkgelegenheid en de economie? Dan is er misschien nog iets voor te zeggen. Of is die commissie een pilletje om de huidige pijn in de coalitie te bestrijden? Wat gebeurt er als het pilletje is uitgewerkt?”

“Krijgt de commissie nu opdracht om opnieuw naar het ontslagrecht te kijken? Volgens de PvdA niet. Volgens het CDA wel. Minister president. Wat is uw lezing?”

“Commissies vervullen geen vacatures,” concludeerde Ulenbelt. “Commissies helpen mensen niet aan het werk. Uw commissie is niet anders dan een afleidingsmanoeuvre voor een politieke afgang. Ga zelf aan de slag om mensen aan de slag te helpen. Het moet en kan. Het kan en moet. Het gaat niet om ontslag, het gaat om áán de slag.”